Fabriksbyggd racebil för enhetsserien Trofeo Abarth som kördes i Europa 2011-2018. Serien var även supporterklass till STCC 2011-2013.
Motor 4 cylindrar, 4 ventiler per cylinder, 1368 cc, Garrett turbo Max effekt: 190hk vid 5500 rpm
Transmission 6-växlar Diffbroms (LSD)
Fjädring Fram: Mc Pherson, racestötdämpare med justerbar höjd Bak: racestötdämpare, fjäder med justerbar höjd
Styrning Elservo
Bromsar Fram: Brembo fyrkolvsok med ventilerade skivor o 305 x 28 mm Bak: Flytande enkolvsok, solida skivor o 240 x 11 mm Justerbar bromsreduceringsventil
Redan när vi körde säsongsfinalen 2017 anade jag att jaq inte skulle köra full säsong 2018. Detta för att vi väntade barn med tilltänkt nedkomst lagom till säsongspremiären i mitten…Fortsätt läsaKinnekulle 18-19 augusti 2018, race 5&6
Såg fram emot att få köra på Rudskogen igen, senast (och enda gången) var 2012 då vi körde en racedag här. Var tyvärr lite dubbelbokad denna helg då jag redan…Fortsätt läsaRudskogen 18 maj 2016, race 3&4
Racerapport från säsongspremiären av CAR Challenge TräningarDet var en kall (3-8 grader) och regnig dag där det tom kommit snöblandat regn under natten. Trots detta provade jag att köra mina…Fortsätt läsaGelleråsen 14 maj 2016, race 1&2
Säsongsfinal Inför Mantorp hade jag ganska små förhoppningar att kunna vara konkurrenskraftig mot de motorstarka, bakhjulsdrivna, 116-ekipagen och Stefans 147 GTA med 3,2-liters V6a i min klass. Målsättningen var därför…Fortsätt läsaMantorp 19 september 2015, race 9&10
Inför det andra racetillfället hade jag monterat helt nya belägg fram för att få bort problemet med lång pedal som jag hade på Gelleråsen. Vid avlastningen på kvällen var det…Fortsätt läsaKinnekulle 12 juni 2015, race 3&4
Det hade varit en kall natt på Gelleråsen och såg ut att kunna bli en fin dag med sol. Fint väder på morgonen TräningTog det lugnt för att få värme…Fortsätt läsaGelleråsen 3 maj 2015, race 1&2
Säsongsfinal Var ut på banvisningen för att känna mig för och få upp lite temperatur i däcken. Stannade sedan snabbt i depå så min kompis och chefsmekaniker Björn kunde kolla…Fortsätt läsaKnutstorp 4 oktober 2014, race 9&10
Lördag Kanonväder men en hel del mörka moln i horisonten runt om banan. Satte fast ett kamerafäste på huven för att få några filmer med lite mer fartkänsla. Sedan började dagen…Fortsätt läsaKinnekulle 16-17 augusti 2014, race 7&8
Det var ett par väldigt roliga, intensiva och extremt varma dagar på Mittsverigebanan som resulterade i mina första klassvinster någonsin. Dock var det väldigt få startande i Klass II men…Fortsätt läsaMittsverigebanan 19-20 juli 2014, race 5&6
Racerapport fredagen den 13 juni, Kinnekulle. Strax efter 20.30 på torsdagkvällen hade jag lastat av i depå och passade på att gå varvet runt för att inspektera den, inför säsongen,…Fortsätt läsaKinnekulle 13 juni 2014, race 3&4
Transporten till Gelleråsen gick fint förutom att det som vanligt tar längre tid än planerat att packa allt så man kommer iväg ett par timmar senare än planerat. Med ett…Fortsätt läsaGelleråsen 11 Maj 2014, race 1&2
CAR Challenge 2022
Kalender:
7/5 Gelleråsen Arena
6/6 Kinnekulle Ring
1-3/7 Ring Knutstorp
27/8 Mittsverigebanan
25/9 Kinnekulle Ring
Mina resultat i CAR Challenge
2017: vinst i klass III och Kihlström Trofé, dvs flest poäng i serien