Kinnekulle 16-17 augusti 2014, race 7&8

Lördag

Kanonväder men en hel del mörka moln i horisonten runt om banan. Satte fast ett kamerafäste på huven för att få några filmer med lite mer fartkänsla. Sedan började dagen med ett fritt träningspass där det som vanligt kändes som att jag var på en helt ny bana och hade svårt att hitta en rytm.

Fri träning Kinnekulle 16 augusti 2014

Därefter började vi köra ”rejstaxi” och skjutsa de som ville testa att åka rejsbil. Var som vanligt väldigt roligt att skjutsa samt höra och se passagerarnas reaktioner både under och efter åkturen. Inför sista passet på dagen hade det börjat regna så då beslöts det att vi fick fri träning utan passagerare.

Fri träning i regn Kinnekulle 16 augusti 2014

Söndag
Betydligt svalare och regnet hängande i luften gjorde att jag la på den uppsättning nya mjuka däck som jag hade med mig. Precis innan första passet började det regna så det var helt rätt beslut.

Träning
På första passet körde jag några varv för att få upp temp i de nya däcken och känna på greppet i banan. Konstaterade att det var bra fäste trots att det var blött innan jag avbröt och gick i depå där jag justerade lufttrycket nu då däcken var varma. Eftersom jag kört så mycket på lördagen var planen att köra alla träningspass men nöja mig med en handfull varv per pass för att spara lite på materialet. Avbröt därför även andra träningen innan det flaggades av och blev sedan väldigt förvånad då det visade sig att jag med 1,9 sek marginal till tvåan varit snabbast av alla på passet.

Till tredje träningen hade det slutat regna och var betydligt torrare på banan. Efter några varv såg jag på laptimern att tiderna stabiliserades och jag kände att jag inte skulle kunna få ner tiderna mer så jag gick i depå för att spara på däcken. Det var lätt att konstatera efter träningspassen att det skulle vara till min fördel ifall det började regna igen och höll sig blött på kval och race. 

Kval
Under lunchen började det regna litegrann och jag såg att förutsättningarna för mig började se gynnsamma ut. Bestämde mig därför för att försöka komma ut så tidigt som möjligt på kvalet ifall regnet skulle tillta ytterligare och försämra fästet. Stod därför först i ledet vid depåutfarten när kvalet började och försökte direkt på utvarvet få upp temp i däcken så jag skulle kunna få bra grepp redan på mitt första kvalvarv. Det var blött på banan men ändå inte så mycket vattenpölar och därmed inga vattenplaningstendenser.

Satte 1.08 på första varvet, 1.07 på det andra och 1.06.9 på det tredje. I slutet av fjärde varvet gjorde jag en liten miss över TV-krönet och jag fick ett litet kast som resulterade i att bilen vände runt och jag gled sidledes över kurbsen med framhjulen på gräset i innerkurvan. Beslöt mig för att gå i depå och kolla ifall jag fått några skador på bilen innan jag eventuellt kunde fortsätta kvalet.

Kval Kinnekulle 17 augusti 2014

Inne i depå såg jag att det endast var frontläppen i glasfiber som fått lite stryk så det skulle gå att tejpa ihop. Konstaterade även att regnet tilltagit ordentligt vilket innebar att jag ändå inte skulle kunna sänka tiderna så jag avbröt kvalet och började tejpa. Jag blev väldigt glad och förvånad när det sedan visade sig att jag hade varit snabbast av alla och skulle få starta i Pole i Race 1. Närmast vid sidan om och bakom mig skulle jag ha Micha och Claes som båda kör klass 1.

Race 1
Regnet kom och gick men kort innan starten började det regna igen. Planen var att försöka komma iväg och inte bli inblandad i någon incident under Micha och Claes jakt på seger i klass 1. Micha fick en bra start och var förbi innan vi kom till Bron. Jag höll mig på högersidan för att täcka upp insidan mot Kvarnkurvan för att inte släppa bli fler. Claes tog sig sedan förbi på startrakan och nu började min klasskonkurrent Joakim Rosell i sin Alfa 75 komma nära. Tillslut lyckades han ta sig förbi på innern på tillbakavägen från Kvarnkurvan och jag koncentrerade mig på att hålla hygglig fart och inte göra några misstag.

Joakim fick en liten lucka men efter ett par varv tilltog regnet och jag kunde närma mig igen. Tillslut kom jag tillräckligt nära och kunde ta mig förbi i utgången på kurvan som leder ut på startrakan.

Det var dock rejält mycket vatten på vissa ställen och det vattenplanade till exempel in mot vänstern under bron vid flera tillfällen. Det var gulflagg från denna kurva till nästa postering på grund av att Fred-Ove hade varit tvungen att parkera sin GTV vid bankanten, till vänster precis innan Kvarnkurvan, så jag riskerade inte att bli omkörd när jag slog av strax innan inbromsningarna till Kvarnkurvan.

Ökade luckan till Joakim vartefter och såg att han fick uppvaktning av Jens vilket gav lite andrum och jag kunde öka marginalen något för att vara säker på att inte snurra eller köra av. Såg i backspegeln att Jens tillslut tog sig förbi Joakim och närmade sig snabbt men då var det bara några kurvor kvar och jag kunde sedan ta målflagg som segrare i Klass 2 och trea totalt.

Race 1 Kinnekulle 17 augusti 2014

Race 2
Inför Race 2 hade det i princip slutat regna men det var fortfarande blött på banan. Den omvända startordningen gjorde att jag startade i fjärde startruta med Joakim rakt framför och Jens snett brevid. Dagge stod i Pole efter sin sjätteplacering i Race 1. På grund av att det inte regnade så insåg jag att jag skulle få svårt att ta mig förbi Joakim men tänkte att jag i alla fall skulle försöka ta rygg på honom och hoppas på att regnet återkom.

Fick en ok start och lyckades på något sätt hänga på Joakim och Jens och tog mig förbi Dagge innan Kvarnkurvan. När Micha och Claes sedan tagit sig förbi hade jag Dagge tätt bakom och jag hade under en stund fullt upp med att täcka upp bakåt för att han inte skulle ta sig förbi. Tillslut blev det en liten lucka bakåt som sakta ökade och jag gissade att Dagges däck började tappa greppet.

Nu var det dock en bra bit fram till Joakim och även om jag inte helt gav upp hoppet så ställde jag in siktet på att hålla ett hyggligt tempo och inte göra några misstag under slutet av racet. Lyckades med detta och tog mig i mål som tvåa i Klass 2 och säkrade därmed seriesegern för säsongen med två race kvar att köra.

Race 2 Kinnekulle 17 augusti 2014