Förare

Deltar sedan 2006 i Club Alfa Romeo Challenge, banracing med italienska fordon.

Jag heter Mats Forssén och är född i Örnsköldsvik men är bosatt i Stockholm sedan början på detta årtusende.

Bakgrund

Efter att under ett par säsonger ha kört en förarkurs och ett antal banmöten med min dåvarande bruksbil, en Alfa 156 TS SW, blev suget efter en Alfa anpassad för bankörning för stort. Våren 2005 köpte jag en GTV6:a som tidigare tävlats med i Roadsport och jag hann köra tre banmöten innan vintern kom. Trots att den ursprungliga avsikten inte vara att tävla så blev det direkt nästa mål i och med att bilen redan hade bur och tidigare hade haft vagnbok. Jag beslutade mig ganska tidigt för att målsättningen med första säsongen skulle vara att ta mig till start och mål i alla deltävlingar.
Läs om hur säsongerna med GTV6an gick under menyn Tidigare bilar.

Efter ett par säsonger med GTV6an inkl ett motorbyte till en 24v V6a var det aktuellt att uppgradera bilinnehavet. Redan innan säsongsfinalen 2008 var genomförd hade jag sålt den gamla bilen och lyckades hålla mig på banan så de nya ägarna kunde hämta bilen helgen därpå. Bilen körs nu i den norska Alfaklubbens motsvarighet till vår serie, ”Corsa Italiana”.

Med siktet inställt på en modern och framhjulsdriven bil letade jag sedan för att hitta en lämplig ersättare och till slut föll valet på en Alfa 156 TS med kompressor. Bilbytet innebar att jag startade i klass 1 i CAR Challenge med början säsongen 2009. Den hade dock inte tävlats med tidigare vilket innebar att det blev en hel del utsortering under den period jag ägde den. Den första säsongen med den nya bilen gick långt ifrån planerat på grund av oväntade problem med motorn och kompressorn. Eftersom denna setup inte är så vanlig var det svårt att hitta någon som kunde ge bra och konkreta tips på hur problemen skulle åtgärdas, vilket gjorde att i princip hela säsongen gick utan möjlighet till problemfri körning. Under säsongen 2010 sorterades fler problem ut och satsningen fortsatte för att få upp farten och konkurrenskraften i ekipaget. Problemen fortsatte dock även säsongerna 2011 och 2012 vilket innebar att jag tillslut tröttnade på att lägga massor av tid och pengar på att försöka få bilen att fungera. För att inte tappa sugen helt på att hålla på med detta valde jag därför att byta racebil.
Läs mer om hur säsongerna med 156an gick under menyn Tidigare bilar.

Våren 2013 köpte jag därför en Alfa 75 TS, som var raceready och helt standard i drivlina. Med den ställde jag upp i klass 3 från den andra racehelgen på säsongen. Var otroligt skönt att återigen köra en bil som fungerade och jag tog sedan målflagg i alla race under resten av säsongen.
Läs mer om hur säsongen med 75an gick under menyn Tidigare bilar.

En måndag i början av april 2014 dök det upp en annons på Blocket med en Abarth 500 Assetto Corse till salu. Priset var helt rätt vilket innebar att det var snabba ryck som gällde ifall det skulle kunna bli affär. Eftersom jag själv var på tjänsteresa fick jag hjälp av ett par goda vänner som tog kontakt med säljaren och bestämde att de skulle titta på bilen redan dagen och därigenom ha ”första tjing” på bilen för min räkning. Det innebar att de kollade på bilen medan jag satt på en buss på väg från Oslo till Göteborg när jag fick bilder och direktrapport kring skick osv. Jag var dock lite osäker på om jag, med mina 190cm, ens skulle rymmas bilen men min kompis bedömde att det skulle fungera. Det var också väldigt tydligt att det fanns ett stort intresse från andra spekulanter så vi beslöt att de skulle lägga handpenning på bilen för att säkra affären. Kändes lite overkligt då jag insåg att jag precis köpt en racebil till och dessutom bara sett den på bild så här långt…

Abarthen visade sig vara ett riktigt lyckokast och jag körde drygt 4 säsonger i CAR Challenge samt ett inhopp i Trofeo Abarth på Spa Franchorchamps. Det blev totalt 44 starter och lika många målflaggor! Det gav oss 32 pallplatser, två klass-seriesegrar samt ”Kihlströms Trofé” 2017, dvs flest poäng av alla i serien.
Läs mer om säsongerna med 500an gick under menyn Tidigare bilar.

På våren 2018 blev jag pappa och trappade därför ner på tävlandet rejält. Körde dock en tävlingshelg på sensommaren men insåg därefter att det var dags att ta en paus på riktigt. 500an såldes därför under hösten och jag letade efter en gatreggad bil för att köra med på banmöten. Hittade dock inte riktigt rätt och körde därför ingenting på bana under 2019. I början på 2020 dök det dock upp en väldigt intressant bil på Blocket. En Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione som är en uppgraderad efterföljare till 500:an. Utifrån ser de väldigt likadana ut men under skalet finns det stora skillnader som t.ex. mer effekt, lägre vikt, sekventiell växellåda, bättre chassie mm. Sammantaget innebär det att 695:an känns väldigt mycket mer som en ”riktig” rejsbil.
Läs mer om 695:an under menyn Bilen

Ambitionen framöver blir att lära känna bilen och dess kapacitet på några banmöten samt försöka köra någon enstaka racehelg de närmaste säsongerna.