Motor:
3,0 liters 24ventilers V6a från Alfa 164 Q4
Effekt:
170kW
Vikt:
ca 1140 kg med full tank (ca 30 liter) utan förare
Växellåda:
Från Alfa 75 TS (med diffbroms)
Fälgar:
Compomotive 8×15
Däck:
Kumho Ecsta V70 225-45
Chassie fram:
Bilstein Pro
30 mm torsionsstavar
kulled i casterstag
Tar-Ox 6 kolvsok
290 mm ventilerade och slitsade skivor
Chassie bak:
Gula Koni
MT steg 2 fjädrar
skränkt dedion
ventilerade och slitsade skivor
original bromsok med distans
SZ-kulled
nedflyttad Wattlänk med plastbussningar
ställbar krängningshämmare
Övrigt:
2,5 tums avgassytem med 1 Apple-ljuddämpare längst bak
SBF-godkänd racekat mitt under bilen
plastrutor runt om (förutom fram)
skumfylld aluminiumtank i reservhjulsbaljan
cachetank i aluminium
ställbar bromsreducering till bakbromsarna
stålomspunna teflonslangar för bränslet inne i kupen
stålomspunna broms- och kopplingsslangar
6-punktsbälte
OMP-stol
hel skyddsbur
helt rensad invändigt förutom instrumentpanelen
Är byggd för och har tidigare gått 5 säsonger i Roadsport C varav den sista 2002.
Köpte bilen i juni 2005 efter att jag hittat annonsen på Rejsa.nu
Redan innan säsongsfinalen 2008 var genomförd hade jag i sålt bilen. Den kommer att köras i den norska Alfaklubbens motsvarighet till vår serie, ”Corsa Italiana”. Jag önskar Tor Erik och Stian all lycka med detta!
Billogg
Här kan du se vad jag gjorde med bilen när jag ägde den. Längst upp är den senaste informationen så börja nerifrån och gå uppåt om du vill läsa i kronologisk ordning.
Avgassystem
Jag har fortfarande inte fått ner ljudnivån vilket resulterade i en temporär svartflaggning på Sturup tex. Nu testar jag att dra ett 2,5 tums rör från kat:en och bakåt och hänger dit en stor ljuddämpare längst bak. Blev Apple:s största ovala 2,5 tums ljuddämpare, 130×225 och 550 mm lång. Använde ena sidans gamla rör som mall för bockning av nya rördelar, se bild.
1,5 dag av justering, kapning, obekväm arbetsställning (jag vill ha en billyft i garaget!) så hänger det ihoppunktat på plats. Återstår svetsning samt att fixa ytterligare ett ljuddämparfäste samt slutmontering.
Ska bli spännande att höra resultatet men det kommer att dröja ett par veckor, ska på på en semestertripp till hemtrakterna i Norrland först. Räknar dock med att hinna klart innan nästa tävling den 4 augusti på Kinnekulle.
Motorkonvertering
Motorkonvertering, del 7 (20070614)
Motorn har äntligen startat! Efter ganska omfattande felsökningar inklusive provisoriska kopplingar så startade den lite oväntat en kväll. Det var en riktigt skön känsla att höra V6:an vakna och sjunga lite ljuv musik, den var dock väldigt högröstad iom att avgassystemet ännu inte är klart. Har dock börjat att modifiera delar för att få det på plats så snart som möjligt. Nu är det bråttom iom att nästa race är endast 16 dagar bort. Innan dess måste jag hinna få alla delar på plats, besöka bilprovningen och vagnboksbesiktiga.
Motorkonvertering, del 6 (20070520)
Nu är motorn äntligen slutgiltigt på plats! Den placerades in utan större problem och allt passa som det är tänkt. Hade väldigt god hjälp av Aris som har god vana av att meka med denna typ av Alfor. Det enda oförutsedda var att en vattenanslutning på baksidan av motorn kolliderade med en axel till gaswiren vilket enkelt går att lösa genom att korta axeln och borra nya hål för ena fästet.
Premiärtävlingen av CAR Challenge var den 18 maj på Gelleråsen och naturligtvis kunde jag inte ställa upp vilket var tråkigt. Passade dock på att visa upp det modifierade plenumet för tävlingsledningen som direkt kunde godkänna förändringarna. Det innebär att jag planenligt kommer att kunna räkna med motorns originaleffekt, 170kW, vid klassningen av bilen. Hann dessutom med att ta några varv med bruksbilen (som också är en Alfa) på banan vilket ökade suget efter ”riktig” banåka ännu mer.
Motorkonvertering, del 5 (20070424)
Nu är plenumet ihopsvetsat och sista handen på formen invändigt läggs för närvarande. I förebyggande syfte är nu kamremmen bytt vilket innebär att jag kan börja montera fäste för kamremskåpor, termostathus, remskiva på vattenpump osv. Dessutom måste värmeskydd till startmotor och styrväxel ses över samt hela den gamla kabelhärvan rivas ut innan motorn kan lyftas i för sista gången.
Motorkonvertering, del 4 (20070404)
Nu har grenrören anlänt och är provmonterade på motorn. Ser ut att bli tight men riktigt bra. Har även slutfört modifieringen av oljetråget och slutgiltigt monterat det.
Min bror har hjälpt mig med tillverkning av delar som jag får efter påsk. Det är dels den nya aluminiumflänsen som ska svetsas fast på plenumet samt flänsar till avgassystemet. I övrigt har jag börjat tittat på placering och fäste av oljekylare samt adapter till oljefilter.
Motorkonvertering, del 3 (20070304)
Nu är generatorn på plats, komplett med spännare och remskiva. Har även bytt hela termostathuset för att få alla vattenanslutningar till kylaren på framsidan av motorn. Grenrör med keramisk coating är beställda och inom kort på väg från Sydafrika till mig.
För närvarande håller jag på att färdigställa underlaget till hur plenumet ska modifieras.
Motorkonvertering, del 2 (20070224)
Motorn är provmonterad för första gången. Kunde direkt konstatera att det inte går att använda grenrören från den ”nya” motorn. Väntar för närvarande på svar från Sydafrika ang. att köpa ett passande par därifrån istället. På bilden ser man att jag kapat av flänsen på plenumet och testar var den nya placeringen kan bli.
Motorkonvertering, del 1 (20070204)
Just nu jobbas det febrilt i garaget för att konvertera en 3 liters 24 ventils V6a på 170 KW som suttit i en Alfa 164. Då den suttit tvärställd tidigare så är det en hel del modifieringar som måste göras för att den ska passa i GTVn där den ska sitta längsmonterad.
Bla måste oljepump, oljetråg, svänghjul, startmotor, motorfästen mm att plockas från en längsmonterad donatormotor. Dessutom måste aluminiumplenumet (insuget) modifieras för att inte gasspjället ska hamna mot torpedväggen där det inte ryms.
På bilden syns 24 ventilsmotorn närmast i bild medan donatorn är i bakgrunden.
Styrväxelkonvertering
I vinter har jag modifierat styrväxeln för att få den ”kortare”. Förändringen innebär att man byter ut kuggstång och pinjong till andra delar som har annan utväxling. Det ger 2,1 rattvarv mellan ändlägen mot ca 3,5 som är original. Modifieringen ger snabbare styrrespons och på sikt även möjligen lite större armmuskler.
På bilden ser man styrväxeln och de nya delarna före modifiering.
Däck och broms
På Mittsverigebanan tog jag ut det sista ur dels bromsbeläggen bak men även ur ett par av däcken. Inför de avslutande racen på Mantorp har jag lagt på två nya däck och naturligtvis även nya bromsbelägg. Bilden visar de gamla däcken och nya resp gamla bromsbelägg fram vilket jag bytte innan Mittsverigebanan.
Galleri
Länken går till ett galleri med en massa bilder på GTV6an och arbetet jag gjorde på den:
Klicka här för att komma till bildgalleri