Kinnekulle 15-16 augusti 2015, race 5,6,7,8

Det var sedan länge planerat att vi skulle ha en dubbelhelg i mitten av augusti på Kinnekulle med taxikörning och träning dag 1 och en vanlig rejsdag dag 2. Men eftersom den planerade rejsdagen i mitten av juli på Mittsverigebanan tyvärr fick strykas pga avsaknad av banlicens så blev kom denna dubbelhelg på Kinnekulle att omfatta hela fyra race av säsongens totalt tio. Det innebar att det var lite av ”vinna eller försvinna” gällande seriesammandraget denna soliga och varma helg.

Även om jag gillar Kinnekulle och hade täta fighter under racen så var det en kämpig helg eftersom jag inte fick bilen att funka på ett vettigt sätt. Det innebar att jag vid flera tillfällen fick möjlighet att träna på defensiv körning för att hålla konkurrenterna bakom, bla Robin och Fromell (med blandad framgång).

Hade tidigare haft problem med understyrning samt att framdäcken separerade i ytterkant, precis i kanten mellan slitbanan och däcksidan (se tidigare inlägg). Inför denna helg hade jag därför på framhjulen gått upp i bredd till 215/40 från 205/40 samt även ökat cambern med ca 0,3 i hopp om att få bättre fäste och mindre understyrning. Tyvärr blev effekten den motsatta och med facit i hand skulle jag förmodligen ha gjort en av dessa två förändringar. Detta resulterade i att jag hade väldigt dåligt grepp vid bromsning samt att jag hade extremt mycket understyrning under hela helgen. Detta, i kombination med mycket körning under två dagar och varmt väder, medförde att jag överhettade insidan på framdäcken vilket i sin tur innebar att de kollapsade helt på sista rejset på söndagen.

Bilden lånad från Stefan Atterhalls racerapport på www.alfaromeo.org

Race 1, lördag
Hade kvalat 7a i klassen och 17 tid totalt vilket gjorde att jag befann mig långt ner på startgridden. Direkt efter starten höll en serie olyckliga omständigheter på att orsaka en otäck masskrash i slutet på första varvet.
I korta drag var det detta som hände: En bil, en röd GTV6a, hade problem under kvalet och satte ingen kvaltid och fanns därför inte med på startgriddlistan som funktionärerna använde för att ställa upp startfältet efter utvarvet inför racet. GTVn var dock ”fixad” och rullade sent ut ur depå med avsikten att starta sist. Tyvärr stannade bilen på den korta rakan innan depåkurvan vilket var utom synhåll för funktionärerna på startplattan. När flaggvakterna på TV-krönet upptäckte detta var startsekvensen redan igång vilket gjorde att de inte lyckades uppmärksamma tävlingsledningen på detta och starten gick. När bilarna sedan kom till TV-krönet flaggades det gult (oklart varför de inte flaggade rött) vilket var märkligt för ledarbilarna eftersom de var först. När sedan alla bilar kom runt mot depåkurvan så var det svårt för de bakomvarande att se att en bil stod helt still i mitten av banan och det blev en mängd panikmanövrar för att undvika kollisioner. Som tur var satt föraren av GTVn kvar i bilen och alla lyckades undvika att köra in i varandra och loppet rödflaggades. På ombordfilmen kan man se allt stök i sista kurvan på första varvet och hur nära det var att det blev en kedjekrock tex.

Efter omstarten är det en hel del täta fighter framför mig och jag tar mig i mål som sexa i klassen.
Ombordfilm: Race 1 lördag

Race 2 lördag
Jag startade i nionde startrutan på gridden och var på slutet hårt uppvaktad av Robin i sin Alfa 75 V6 men lyckades hålla honom bakom mig över mållinjen som jag tog som sexa i klassen. Lägger in ombordfilm från Robins bil där man kan se hur mycket han tar in vid inbromsningar och att jag får kämpa med understyrning samt kör defensiva spår när han är ikapp. Eftersom race 1 var så stökigt och blev omstartat gjorde jag slut på batteriet i kameran så jag kunde inte själv filma race 2.

Ombordfilm Robin Nyqvist: Race 2 lördag

Bilden lånad från Stefan Atterhalls racerapport på www.alfaromeo.org

Race 1, söndag
Kvalade trea i klassen och elva totalt så det var lite bättre utgångsläge än på lördag men vi var 5-6 bilar i klassen inom 1 sekund så det var väldigt jämna tider. I slutet av racet kämpar jag för att hålla Fromell bakom. På ombordfilmen kan man skymta den orangea 75an i backspegeln när vi går ut på rakan på sista varvet och sen är vi nästan jämsides över mållinjen med fördel Fromell med 0,015 sek. Detta innebär att jag slutar på en femteplats i klassen i racet.
Ombordfilm: Race 1 söndag

Bilden lånad från Stefan Atterhalls racerapport på www.alfaromeo.org

Race 2, söndag
Sista racet för helgen och här ger framdäcken upp helt i slutet. Det innebar att jag fick sjukt mycket vibrationer i slutet av racet och jag är inte säker på att jag kunnat köra ett varv till. Därför kan man även se att jag släpper av lite i slutet på mitt sista varv för att ledarbilen, i form av Hoffsten i sin 156a, skall passera precis innan målflagg vilket innebar att jag blev varvad och ”slapp” köra sista varvet.
Ombordfilm: Race 2 söndag

Summering av dubbelhelgen
Det blev två sjätteplatser (lördagen) och två femteplatser (söndagen) vilket är ok med tanke på problemen men tyvärr innebar att jag i praktiken tappade möjligheten att försvara förra årets klasstitel inför avslutningen på Mantorp. Det var surt att tappa fjärdeplatsen i race 1 på söndagen med så liten marginal men å andra sidan är jag glad att jag kunde ta mig i mål i race 2 så det jämnar ut sig.

Så här såg båda framdäcken ut eftermålgång i race 2 på söndag. En cykelslangsliknande bula som sträcker sig runt halva däcket vilket var orsaken till vibrationerna och ett resultat av kraftig överhettning. (för de som undrar har jag diskuterat detta med däckleverantören som på ett väldigt bra sätt stöttade mig inför avslutningsracet på Mantorp)