Sviestad 24 april 2020, träning

Första testet med bilen och min första bankörning sen augusti 2018. Har dessutom aldrig kört en bil med sekventiell växellåda tidigare så man kan säga att det var helt nya förutsättningar denna dag. Denna tränings- och testdag var därför ett perfekt tillfälle att komma ut och börja lära sig hur denna bil beter sig. Eftersom jag inte har några planer på att köra tävlingar i år så åker jag på de däck, slicks, som följde med bilen. Även detta är jag inte så van med, har bara kört en tävlingshelg på slicks tidigare och det var när jag körde Trofeo Abarth på Spa Francorchamps i juli 2015.

Tog det därför väldigt lugnt ut på banan och lät det ta lite tid att få upp farten. Till en början hade jag svårt att få vettig bromsverkan men jag insåg att jag dels måste trycka betydligt hårdare på pedalen samt att beläggen nog behövde mer tid på sig att komma upp i temp än jag är van vid.

Konstaterar ganska snabbt att det är rätt stor skillnad i känsla i denna 695:a jämfört med den 500:a jag tidigare haft. Förutom mer effekt och lägre vikt är både växellåda, stötdämpare och bromsar är uppgraderade och tillsammans ger det en ännu mer rejsbilskänsla. Lite svårt dock att avgöra hur mycket slicksen bidrar till den känslan i kombination med att jag tror det sitter en annan typ av bromsbelägg på bilen än jag tidigare haft.

Fösta passet efter lunch tappade dock motorn effekt samt motorlampan tändes direkt efter en växling på bakrakan så det var bara att rulla in i depå och öppna huven. Insåg ganska snabbt att jag skulle få svårt att åtgärda detta på plats men gjorde lite grundläggande felsökning och försök att släcka motorlampan men fick ge upp och lasta.

Trots detta så var jag väldigt nöjd med dagen när jag rullade hemåt, det är ju bättre en eventuell driftstörning kommer på en ren test- och träningsdag än under en tävlingsdag.

När jag kom hem och kopplade in mig på ECUn så visade den misständning på en cylinder och efter att ha bytt tändspole och stift samt släckt felkoden så gick motorn fint igen.