Upplägget på denna tävlingshelg var något annorlunda i och med att STCC gick av stapeln på lördag och vi skulle köra våra tävlingar på söndagen. Därför åkte jag redan på fredagen ner till Skåne för att kunna ladda upp genom att titta på alla tävlingar som körs i samband med STCC-loppen. Under natten mot lördag fick vi som övernattade i stugorna som ligger i direkt anslutning till depån uppleva något mycket märkligt. Det var full aktivitet genom på banan där ett stort antal lastbilar och andra entrepenadmaskiner höll på att asfaltera om ca 50 meter av banan i den skarpa vänsterkurvan mellan Microkrönet och hårnålen. Mot förmodan hann de klart och på lördag morgon var det kanonväder och det förblev så hela dagen. Det var verkligen en kanondag med mycket bra och ur Alfasynpunkt spännande race där Mattias Andersson stod för de mest framskjutna placeringarna med en 7:e plats i race 1 och plats 4 i race 2. Det var även jättekul att se att Claes Hoffsten i privatcupen hade fått ihop sin Alfa efter kraschen på Göteborgs stadsbana några veckor tidigare. Även i JTCC fanns Alfa representerat genom Robin Appelqvist.
Söndag
Vädret var soligt och varmt även på söndag morgon och det verkade som att jag skulle få uppleva ett regnfritt Knutstorp för första gången vilket det också skulle visa sig bli fallet. Det fanns med andra ord alla förutsättningar för att det skulle bli en riktigt varm och bra race dag. Min målsättning var att komma till start och mål för första gången med denna bil. Faktum är att denna bil aldrig stått på startlinjen tidigare vilket definitivt var på tiden.
Träning
Inför träningspasset hade jag tänkt åka två varv och sedan komma in för en snabb koll om allt såg ok ut. Tyvärr visade det sig redan under det andra varvet att problemen jag haft tidigare inte var lösta med hjälp av ”Plan A”, dvs ökad vevhusventilation. Den omisskännliga oljedoften kom från motorrummet och därför var det bara att svänga av i slutet av varvet och stanna i depå för att konstatera att det ”som vanligt” var fullt med olja i motorrummet.
Plan B
Om det på plats på Knutstorp skulle visa sig att Plan A trots allt inte skulle visa sig att fungera så hade jag förberett Plan B. Den innebar att koppla om smörjningen till kompressorn till intern smörjning istället för extern, dvs från motorn. Det innebär att alla oljeanslutningar pluggas och att man, innan den sista anslutningen pluggas, fyller en specifik oljemängd i kompressorn. Detta är inte optimalt när man använder kompressor i tävlingssammanhang i och med att den då körs med hög belastning under långa perioder men jag ansåg att det inte fanns något alternativ med tanke på omständigheterna. Hade därför med mig ett kit med nödvändiga pluggar osv som jag nu med hjälp av Stefan Atterhall snabbt monterade innan kvalet.
Kval
Eftersom jag inte kört någonting med denna setup på smörjning till kompressorn var planen att köra ett utvarv och sedan ett ”snabbt” varv för att få en kvaltid och sedan köra in i depå via ett invarv och då snabbt kolla status under motorhuven. Detta gick fint men jag tyckte att det kom lite oljelukt och någon rökpuff framifrån så jag bad Stefan ta av huven när jag kom in i depå fär att se så allt såg ok ut. Allt såg normalt ut och jag var på väg mot depåutfarten när kvalpasset flaggades av och jag fick vända tillbaka till min depåplats. Lite snöpligt att inte hinna köra med då allt äntligen verkade fungera. Trots detta hade jag lyckats ta ett steg framåt genom en kvaltid och en plats på startgridden även om det var långt bak. Nu fanns alla förutsättningar att nå målsättningen – att ta målflagg.
Race 1
Tog det lugnt i starten för att undivka eventuella missöden. Tappade därför ett par placeringar men det gjorde mig inget denna gång då jag siktade på att hitta äntligen få köra ett antal snabba varv med bilen. Claes Hoffsten gästade CAR Challenge med sin STCC-Alfa denna dag och deltog utom tävlan. Därför startade han från depån för att inte störa starten på något sätt. I slutet av första varvet var han ikapp mig och det var en rätt trevlig syn att se en STCC-bil i backspegeln. Claes tog det väldigt lugnt bakom mig då han låg kvar hela varvet för att köra om i början på start- och målrakan. Sporrad av detta så lyckades jag under detta varv sätta min snabbaste tid någonsin på Knutstorp, 1.12.07, vilket innebar att jag kapade min tidigare bästa tid med ca 0,8 sekunder. Denna tid blev även min bästa för dagen då jag sedan på varv 8, precis i utgången på start- och målrakan hörde en liten puff av något slag och sedan tappade jag effekt. Motorn orkade därefter inte varva över ca 5300 varv. Eftersom det endast återstod tre varv på loppet var jag fast besluten om att fortsätta in i mål. Gjorde så och upptäckte att jag knappade in på Micha Forsgren som låg några kurvor före på tredje plats i samma klass. Jag visste att han hade haft lite driftstörningar på sin turbomaskin tidigare under dagen och gissade att även han hade fått slå av på takten pga detta. I drygt ett varv tog jag in meter för meter på honom då jag gjorde ett misstag i den skarpa hårnålen och snurrade ett halvt varv i ingången. Tog mig dock vidare men då var Micha utom synhåll medan loppets ledare syntes i backspegeln. Slog därför av lite extra för att låta mig bli varvad och korta av loppet ett varv då jag inte visste hur allvarligt problemet med effekttappet var. Tog därför målflagg som fyra i klassen efter 10 körda varv vilket trots allt kändes som en liten seger med tanke på att jag äntligen kört ett race med bilen.
Efter målgång kollade jag allt i motorrummet för att se om jag kunde upptäcka något som kunde förorsakat effekttappet. Det enda jag hittade var att gaswirefästet hade rört sig lite vilket medförde att gaswiren kinkade lite vid full gas. Justerade detta och beslöt mig för att prova att köra även Race 2.
Race 2
Tyvärr kvarstod problemet med att motorn inte varvade ur så jag fick helt enkelt försöka ta mig runt utan att bli varvad av hela fältet. Tog därför även denna gång målflagg efter endast 10 av 11 varv.
Summering
Det positiva denna helg var att jag trots allt lyckade ta ekipaget till start och mål samt ta poäng i båda loppen. Jag fick även för första gången upp riktig temperatur i däcken och kunde känna på hur chassiet uppför sig i racetempo. Även om det var en bit ”upp” till de snabbaste i klassen så känns det som att det finns potential i bilen med tanke på att jag redan efter dessa varv kört snabbare med denna bil än jag gjorde med den förra. Att problemen med motorn och kompressorn fortsätter är naturligtvis väldigt negativt och inget jag räknat med innan säsongen. Fokus måste nu bli att försöka hitta ett sätt att lösa detta ordentligt med hjälp av någon som har erfarenhet av Alfa-motorer och kompressorinstallationer.
Tyvärr inser jag redan nu att det i praktiken blir omöjligt att hinna lokalisera och åtgärda felet innan nästa tävlingstillfälle i början på augusti. Redan inplanerade semesteraktiviteter för min del samt semestertider generellt sett gör att jag inte ser någon möjlighet att lösa detta under juli. Ambitionen får därför bli att hinna få detta klart till säsongsavslutningen på Mantorp den 5 september som då förhoppningsvis kan bli en form av shakedown för motorn inför nästa säsong.