Gelleråsen 7 juli 2010, test & träning

Äntligen var det dags för test och träning på bana efter all tid i garaget på felsökning och olika åtgärder. Anlände till Gelleråsen kl 8.00 och kunde redan konstatera att det skulle bli en varm dag då solen sken och inte ett moln syntes på himlen.

Efter avlastning och incheckning gjorde jag en sista koll av vätskor, lufttryck osv innan det var dags att byta om inför dagens första körpass som skulle starta kl 9.20. Körschemat var upplagt så att det var två pass för mc och ett för bilar varje timme där bilarna körde mellan ”tjugo-över” till ”tjugo-i”. Maximalt utnyttjande av körtid skulle ge hela två timmars effektiv körtid under dagen vilket skulle vara välbehövligt med tanke på det långa uppehållet för min del.

Pass 1
Det var endast en handfull bilar på plats när första passet började vilket gav gott om utrymme på banan. Jag tog det relativt lugnt på utvarvet för att sedan öka farten och framförallt gaspådrag och varvtal men bibehöll ordentligt med marginal vid inbromsningarna. Efter 4 varv körde jag in i depån för att kolla så att allt såg ok ut under huven, främst med tanke på de tidigare oljeproblemen. Det var lite nervöst att öppna huven men det kändes otroligt skönt att kunna konstatera att det inte fanns en droppe olja på fel ställe! Med andra ord verkade problemen med oljereturen från kompressorn äntligen vara lösta vilket ger möjlighet att delta i andra halvan av årets säsong där nästa tillfälle är den 14 augusti på Kinnekulle. Justerade lufttrycket och drack vatten, sedan var det bara att vänta på nästa pass.

Pass 2
Med problemen lösta ändrades fokus till att få upp farten, kände mig extremt ringrostig både vad det gällde spårval men även bromsning och bromspunkter. Hann köra 3 varv innan det hördes ett helt nytt ljud från bilen ungefär när jag passerade mållinjen på rakan. Kände direkt att motorn tappade kraft och började tänka på katalysatorn och problemet med den igensatta ljuddämparen men tänkte att det omöjligt kunde ha gått sönder så snabbt. Slog av på gasen för att ta mig runt och tillbaka till depån när jag såg att laddningslampan lös vilket indikerade att generatorn inte laddade. Eftersom både generatorn och kompressorn drivs av samma rem kunde jag med rätt stor säkerhet anta att generatorremmen gått av vilket förklarade ljudet, effektförlusten och laddningslampan. Inne i depån kunde jag konstatera att min gissning var korrekt, remmen var borta. Ridå! 🙁

Depåmekning
Eftersom semestern börjat hade jag kombinerat denna testdag med en semestertripp till Karlstad vilket gjorde att jag hade packat färre verktyg och reservdelar än normalt. Det innebar att både reservremmen samt några specialverktyg för rembytet låg kvar hemma, det är dessutom nätt och jämt så att man får remmen på plats när man har bilen ordentligt upphissad och dessa verktyg till hands så jag hade svårt att se hur jag skulle lösa detta i depån på Gelleråsen. Var därför extremt nära att kasta in handduken för dagen då jag beslöt mig för att göra ett försök. Kopplade lös släpet och gav mig av mot Örebro för att handla verktyg och rem. Köpte både den rem som jag hade tidigare samt en rem som var något längre ifall jag inte skulle kunna få rätt rem på plats. Resan till Örebro tog ganska mycket längre tid än jag räknat med pga vägarbeten så jag åt medhavd lunch under färden tillbaka i bilen eftersom jag insåg att det skulle bli stressigt när jag var tillbaka i depån. Som jag misstänkte var det omöjligt att få den rätta remmen på plats så jag gick över på alternativlösningen, dvs den något längre remmen som jag tillslut fick på plats. Var klar med detta kl 14.20 vilket innebar att det näst sista körpasset för dagen precis började så jag skyndade mig att byta om till ”brandkalsonger” och overall.

Pass 5
Nu var det betydligt fler bilar på banan så jag fick framförallt på utvarvet försöka hålla mig ur vägen så gott det gick. Sen var det bara att försöka få upp tempot och hitta en rytm men jag kände mig fortfarande väldigt ovan och odiciplinerad i körningen, framförallt när det gäller bromsningen. Allt fungerade dock vilket gjorde att jag kunde köra till passet flaggades av och jag varit ute ca 15 min effektiv tid på banan.

Pass 6
Inför dagens sista pass var planen att komma snabbt ut på banan och sedan ligga kvar hela passet så jag skulle få ett längre test av bilen, dvs 20 minuter sammanhängande tid på banan. Stod därför i kö vid utsläppet när passet skulle börja och åkte ut som femte eller sjätte bil. Hade fortfarande tänkt ha god marginal på bromspunkter för att inte riskera att köra av och bli stående vid sidan av banan men försökte hitta bra spår och ha kontroll över ekipaget. Tyvärr var det dock en Miata som körde av i Esset och blev stående i sandfållan i ytterkurvan vilket resulterade i gulflagg under mitt varv tre. Efter ett par varv med gulflagg blev passet rödflaggat, dvs avbrutet och det var bara att slå av på takten och köra in i depå. Det blev med andra ord inget sammanhängande 20-minuterspass denna gång heller vilket var trist men inget att göra något åt. Vi blev dock utsläppta på banan igen efter att Miatan var bärgad och då tänkte jag att nu ska jag försöka öka tempot en del och flyttade fram bromspunkterna ordentligt. I slutet på start- och målrakan flyttade jag fram bromsningen ca 50 meters vilket gjorde stor skillnad på varvtiderna och jag fick som bäst en tid på 1.19.57 vilket var väldigt positivt då det är över sekunden snabbare än jag kört tidigare på Gelleråsen. Med mer körträning finns dessutom en hel del mer att hämta vad det gäller spårval och bromspunkter.

Summering
Efter sista passet kändes det otroligt skönt att jag ändå gjorde ett försök att byta remmen i depån och fick ett par körpass utan problem. Det gör att jag nu kan sikta på Kinnekulle och att delta i andra halvan av tävlingssäsongen.