Kinnekulle 2 juni 2013, race 3 & 4

Bakgrund
Av olika anledningar har jag inte kommit till skott för att göra i ordning den Alfa 156 som jag kört i CAR Challenge de senaste säsongerna. I mitten av maj blev suget efter att komma iväg på race såpass stort att jag kontaktade Claes Hoffsten som hade en Alfa 75 TS till salu som tidigare gått i CAR Challenge. Vi kom överens om att Claes skulle leverera bilen startklar men det var en del saker att fixa så det var lite osäkert om den verkligen skulle hinna bli klar. Några dagar innan tävlingen på Kinnekulle fick jag klartecken från Claes och kunde anmäla mig.

Leverans och sista fixet
På lördagen, den 1 juni, åkte jag för att hämta bilen och hjälpa till att fixa det som återstod samt lasta för avfärd till Kinnekulle. Tog en kort provtur och konstaterade att allt verkade fungera samt att bromsarna krävde otroligt mycket pedaltryck men bromsverkan var ändå bra. Tyvärr hade inte de nya däcken kommit så efter en stunds letande i gömmorna blev det nya Kumho bak och lätt begagnade Bridgestone fram. Monterade transponder samt lysen fram i form av ledstripes innan lastning strax efter lunchtid och åkte sedan mot Kinnekulle.

Tävlingsdagen
Det var fint väder på söndag morgon trots förhandsrapporter om regn i mer eller mindre omfattande mängd. Eftersom jag inte kört bilen mer än några hundra meter var jag först ut på banan för banvisningen kl 9.00.
Allt kändes ok så jag körde några varv innan jag gick i depå för att hinna kolla och justera däcktrycket innan första träningspasset kl 9.15.

Första träningen
Kändes lite ringrostigt men ändå ok med tanke på att det var ett par år sedan jag körde på Kinnekulle. 75an påminde mig om GTV6an jag tidigare tävlade med, neutralt chassie som lyder instruktionerna. Kändes riktigt kul att kunna fullfölja passet helt utan problem till det flaggades av och rullade sen tillbaka in i depå. Hade inte konsekventa varvtider men får väl skylla på rattrostigheten. Bästa tid var precis under 1.08.

Andra träningen
Fortfarande soligt och varmt, hade justerat ner däcktrycket något efter första passet. Kändes som jag fick till en bättre rytm i körningen men nu började innerhjulet spinna i kvarnkurvan. Ett resultat av att växellådan som nu är monterad saknar diffbroms. Även detta pass fullföljdes utan problem och inne i depå konstaterade jag att mina tiderna var betydligt jämnare men bästa tid bara ett par tiondelar bättre än tidigare.

Kval
De första varven var jag orolig för att något skumt var på gång men sen kom jag på att jag nu åkte med hörselproppar för första gången på dagen vilket gjorde att ljudbilden blev lite annorlunda. Kvalet flöt sedan på bra och min bästa tid blev 1.07.XX som resulterade i Xx tid i klass 3 och xxx totalt.

Race 1
På formationsvarvet började det regna och tävlingsledningen signalerade ”wet race” när vi ställde upp oss på startgridden. Det betyder att vi måste tända fram- och baklampor för att förbättra möjligheterna att se varandra i regndimman som blir när man ligger nära varandra. Jag fick en ok start men tog det relativt försiktigt för att vara säker på att undvika nån sammanstötning. Det var inte så blött på banan inledningsvis vilket innebar att greppet var helt ok. Efter några varv ökade dock regnet och det blev gradvis sämre fäste. Jag kunde dock hålla bra fart och tog in på Danne som låg framför. Försökte komma tillräckligt nära för att komma förbi och hade i princip konstant fight med Danne som på ett schysst och effektivt sätt kämpade emot. Det innebar att jag inte lyckades hitta något sätt att ta mig om utan slutade på en fjärde plats i klassen.

Race 2
Det regnade fortfarande kraftigt och det var ordentligt blött på banan när vi ställde upp på startgridden. Jag var lite mer laddad inför denna start och tänkte vara lite mer aggresiv för att försöka ta nån placering i starten. När flaggan föll kom jag iväg bra och såg direkt att de framför mig fick slå av pga av att Micha, som stog längre fram i fältet, inte kom iväg. Jag lyckades dock vika ut och få fritt framåt och tog ett par placeringar innan kvarnkurvan och hade därmed andra plats i klassen. Hade dock Jonas Klang omedelbart bakom och ut på start/målrakan så tog han sig förbi. Därefter handlade det om att försöka hålla bilen på banan, på den minst sagt blöta banan, samtidigt som Danne låg precis bakom och jagade för att ta tillbaka tredjeplatsen. Jag var oftast något snabbare på det kurviga partiet medan han tog igen på rakan. Försökte på något sätt balansera mellan att inte ta några risker men ändå försöka dra ifrån, vilket visade sig vara omöjligt. Det innebar att jag höll mig på banan men Danne låg hela tiden omedelbart bakom och stressade. Tyckte nedräkningen av varv vid passering av mållinjen gick alldeles för långsamt eftersom jag insåg att risken för ett misstag var stor när jag bokstavligen sladdade mig runt. När det äntligen stog ”1” på skylten hoppades jag att det betydde att vi skulle bli målflaggade men givetvis avsåg det att vi påbörjade sista varvet. På detta varv kom Danne mycket närmare på det kurviga partiet än han tidigare varit och detta i kombination av att jag fick en dålig utgång på start/målrakan gjorde att han kunde passera och ta målflagg med en billängds marginal. Det innebar att jag även i detta race hamnade på en fjärde plats i klassen vilket direkt kändes lite surt och snopet efter att ha haft pallplats hela tiden förutom de helt avgörande sista metrarna.

Summering av dagen
Det positiva var att jag äntligen kunde genomföra en tävlingsdag utan driftstörningar. Att det dessutom blev täta fighter i båda racen med pallplats nästan inom räckhåll var en väldigt rolig bonus jag inte räknat med i förväg.

Det negativa var möjligen att det hade varit trevligt med lite mindre regn samt att jag såklart hade behövt en växellåda med diffbroms för att vara lite mer konkurrenskraftig.

Nu blir det fullt fokus på att få tag i en fungerande TS-växellåda för att enkelt kunna byta till denna under säsongen. Till vintern får det sedan möjligen bli genomgång och modifiering till en Bjurmanlåda av den andra, medföljande, TS-växellådan som tidigare suttit i bilen.