Mantorp 4 sept 2010, race 7 & 8

Redan på morgonen fick man känslan av att det skulle bli en riktigt trevlig dag, i all fall med tanke på väderförutsättningarna som var helt perfekta. Klarblå himmel och i princip vindstilla!

Jag hade inte haft möjlighet att testa den nya gaswirekonstruktionen förutom stillastående i garaget så jag åkte direkt ut på det som kallas banvisning kl 9.00 för att testa. Allt kändes perfekt så efter några varv körde jag in i depå för att invänta vårt första träningspass.


Pass 1
Tog det som vanligt ganska lugnt på första passet för att försöka hitta en rytm och därefter öka takten. Det resulterade i en väldigt blygsam bästa tid för min del, 1.37.56 vilket är ca 3 sek långsammare än jag åkt tidigare på Mantorp. Får skylla på att det är 3 år sedan jag senast körde på Mantorp i torrt väder. Allt verkade dock fungera utan problem och inne i depån var det bara att göra en liten justering av däcktrycket runt om i och med att däcken nu kommit upp i arbetstemperatur. Konstaterade också att ombyggnationen av gaswiren blev riktigt bra där jag nu har ett väldigt kort slag på pedalen.

Pass 2
Ut på pass två låg fokus på att kapa tiden ordentligt genom bättre spårval och senare bromsning. Redan på första varvet var jag ca 1 sek snabbare än på första passet och sedan sjunk tiderna konstant till sista varvet där jag fick 1.33.70 vilket i sin tur är en putsning av mitt egen snabbaste tid på Mantorp med ca 0.8 sek.

Kval
Än fast jag putsat mina egna tider rätt bra under träningspassen insåg jag att det var full satsning som gällde på kvalet för att inte hamna långt bak i startfältet. Lyckades även under detta pass att sänka tiderna kontinuerligt och fick på sista varvet 1.33.10 vilket räckte till en 8 plats på startgridden. Var trots detta rätt nöjd med tanke på att bilen fungerade och jag kapat mitt personbästa på banan med nästan 1,5 sek.

Race 1
Efter lunchuppehåll var det dags för formationsvarv och uppställning till Race 1. Körde ut ur depån och tog mig igenom Pariserkurvan och genom chikanen och ut på dragracingrakan och svängde lite fram och tillbaka för att få upp temperaturen i däcken. Allt verkade normalt till jag var på väg uppför krönet efter Mjölbykurvan då det hördes ett kraftigt missljud från trakten av höger framhjul. Saktade ner och ljudet blev ännu tydligare när jag rullade ner mot hårnålen och vek sakta av mot depåinfarten för att bryta redan innan loppet börjat. 🙁

Summering
Trots att det var otroligt tråkigt att inte kunna köra något av racen på Mantorp på grund av förmodat drivknutshaveri så var det ändå en bra dag. Detta för att de tidigare problemen med kompressorn nu verkligen verkar vara avhjälpta. Under vintern kommer därför fokus inte att behöva ligga på felsökning och stora reparationer vilket varit fallet tidigare. Kommer därför att bli en ordentlig genomgång av slitagedelar, remmar, spännare, löphjul, drivaxlar osv.

Bilder: https://photos.google.com/album/AF1QipMoGO1OmyCGIZzWGMPHO6awcjMNmYeBG8IgYIXJ