Knutstorp 28 juni 2008, race 5&6

När jag i början på veckan innan tävlingen fick slutgiltigt besked om att packningarna till bromsoket inte skulle hinna fram innan avfärd till Knutstorp fick jag koncentrera mig på att hitta en temporär lösning. Jag fick helt enkelt flytta om tätningar mellan kolvarna och på så sätt få en fungerande uppsättning på kolvarna. Det såg dock ut att fukta lite vid en av kolvarna så med viss osäkerhetskänsla tog jag en provtur. Under de test som jag kunde göra på allmän väg kändes dock bromsarna helt perfekta så jag bestämde mig för att packa och åka till Knutstorp som planerat.

På fredagen åkte jag söderut och vädret växlande mellan soligt till kraftiga regnskurar på väg till Knutstorp. Väl framme så var det dock uppehåll vilket såklart underlättar avlastningen och höjer trivselfaktorn vid den sedvanliga grillningen. Kvällen avslutades med en promenad runt banan för att se om det gjorts några justeringar sedan sist vad det gäller beläggning osv.

På lördag morgon var det fortsatt uppehåll och så förblev det under hela dagen med undantag för ett par enstaka regndroppar.

Träning
Det var en ganska skum känsla att köra ut på träningspasset i och med den osäkerhet jag kände inför hur bromsarna skulle fungera i racetempo. Tog det därför ganska försiktigt inledningsvis och ökade sedan tempo successivt. Osäkerhetskänslan inför bromsarna gjorde dock att det var svårt att få tider i paritet med förra året då jag som bäst hade 1.13.1 och bästa träningstid blev 1.14.2

Efter träningen kontrollerade jag (såklart) bromsarna ordentligt och allt såg helt normalt ut så jag bestämde mig för att försöka lite fullt ut på dem och fokusera på att få ner tiderna under fjolårets på kvalet.

Kval
Efter det inledande uppvärmningsvarvet försökte jag hitta ett snabbare tempo än på kvalet och lyckades direkt köra ”höga” 1.13 varv. Ville dock helst pressa tiden ytterligare, gärna ner till ner till 1.12 så jag försökte hitta tid på alla delar av banan. När jag på ett av varven flyttade fram bromspunkten på start/mål-rakan råkade jag dock låsa upp båda framhjulen ordentligt men i övrigt inga incidenter. Tiderna kröp sakta ner mot ”låga” 1.13-tider och jag tänkte nästan ge upp min ambition på en 1.12-tid men gav det ett sista försök. På detta varv kände jag att jag prickade spåret bättre både i första kurvan, NGK-krönet samt förbi bäcken ut på start/mål och det resulterade i min bästa tid för dagen 1.12.8 vilket jag var helt nöjd med. Kvaltiden gav mig tredje plats i klassen samt sjunde på startgridden.

Race 1
Var rätt bra med i starten och nästan uppe jämsides med Jens Roos i utgången av första kurvan men han var något före och hade dessutom innerspår genom Svackan så jag fick släppa honom före. De följande varven jagade jag Jens som i sin tur jagade Ragnmark. Det verkade som att jag tog in lite på start/mål-rakan samt första kurvan och kunde därigenom ligga ganska nära vid inbromsningen inför vänstern innan krönet. Var dock inte tillräckligt nära för att kunna göra en riktig attack för att köra om så jag funderade på om jag kunde göra något för att komma ännu närmare. Normalt sett kör jag genom första kurvan på treans växel och jag tänkte att om jag istället går ner på tvåan kanske jag kan få ännu bättre fart genom Svackan och vidare upp över NGK. Provade detta men planen gav motsatt effekt då jag helt tappade rytmen genom kurvkombinationen till följd av ytterligare växlingar vilket medförde att det blev en liten lucka fram till Jens istället. Efter ytterligare något varv hörde jag en nytt ljud vid inbromsning, det lät väldigt metalliskt och jag kopplade direkt ihop detta med mina tidigare bromsproblem. Slog då av ordentligt på farten för att kunna ta mig i mål och tog målflaggan på bronsplats.

Efter målgång kollade jag ordentligt på bromsarna men kunde inte se någonting onormalt. Tog därför beslut att trots missljudet starta i Race 2 med hopp om att det bara var en sten eller liknande som orsakat problemet.

Race 2
På uppvärmningsvarvet inför racet konstaterade jag att missljudet (såklart) var kvar. Tog det därför ganska lugnt i starten. Upptäckte ganska snabbt att missljudet inte var bromsrelaterat utan motorbromsrelaterat, mao ligger problemet med största sannolikhet hos någonting i transmissionen tex en dålig hardyknut eller stödlager. Målsättningen var dock att ta sig i mål så jag la mig på ett betydligt lägre tempo, ca 10 sek långsammare per varv än tidigare för att den felande länken inte skulle brista helt. Innan loppet var över hade jag därför blivit varvad av alla andra ekipage utom ett som jag höll undan för genom de sista kurvorna. Målgången innebar dagens andra tredjeplats i klass 2.

Utmaningen blir att hinna lokalisera och åtgärda felet innan nästa tävlingstillfälle i början på augusti. Redan inplanerade semesteraktiviteter gör att jag inte har möjlighet att ta tag i mekandet förrän tidigast i mitten av juli.