Sviestad 30 mars 2008, träning

Linköpings Motorsällskap arrangerade säsongens första banåkningsmöjlighet och eftersom vädret såg lovande ut och bilen var klar för start så tog jag tillfället i akt. Då jag ställt på bilen för att kunna köra kortare provturer på allmän väg tog jag beslut om att köra bilen till och från banan denna gång. Jag skulle ju ändå ”ta det lite lugnt” under denna avrostning…

Strax efter klockan 8.00 på söndag morgon åkte jag hemifrån och det var några plusgrader ute med solen på väg upp. Efter ett par timmars körning kom jag fram till banan där det hade börjat samlas en del bilar. Besiktningen avklarades snabbt och efter en stund öppnades grindarna till depån och jag åkte in och lastade ur. Eftersom vi bara skulle ha totalt ca 3 timmar på oss att köra var jag angelägen om att komma ut på banan snabbt och hamnade också först i line-up.

Började ganska lugnt för att få upp temperaturen på däcken och även  hitta rätt runt banan. Hann köra ett antal varv med ökande hastighet innan passet flaggades av efter ca 15 minuter. Eftersom det var rätt svalt i luften trots solen och det fina vädret hade jag räknat med att det skulle vara lite svalt och skönt i kupén men efter första passet var jag genomsvettig.

Tog en kort paus med en dricka och sedan körde jag ut igen och fortsatte lägga varv på banan hela tiden med målsättning av att hitta rytm och bli konsekvent vid bromsning osv. Fortsatte på detta sätt under dagen och känslan var att det började gå undan rätt bra. Hade dock inte möjlighet att ta varvtider denna gång. Plötsligt hörde jag ett nytt ljud vid snabba högerkurvor så jag körde in i depå för att undersöka saken. Jag misstänkte de bakre hjullagren så jag hissade upp och kände på dem. De kändes dock ok så jag blev inte klokare på det. Tänkte först ge upp för dagen men tog ändå beslut om att köra ett pass till för att försöka se om jag kunde lokalisera ljudet bättre under körning. Ingenting hördes under de inledande varven men sedan återkom det. Jag kunde dock fortfarande inte härleda det till någonting specifikt. Avbröt detta pass efter totalt ca 12 mils bankörning under dagen och packade ihop för hemfärd.

Direkt när jag rullade iväg från banan hördes ljudet väldigt tydligt och nu var det lättare att höra var det kom ifrån – vänster drivaxel. Bestämde mig för att stanna på en parkeringsplats utanför en söndagsöppen biltillbehörsfirma för att kunna köpa någon typ av smörjmedel som jag kunde spruta in för fortsatt färd hemåt. Detta löste problemet temporärt vilket innebar att jag kunde köra de ca 20 milen hemåt.

Det blev trots denna driftstörning en riktigt trevlig dag med välbehövlig avrostning av förare och något av en formkoll av bilen. Nu återstår några mindre justeringar innan ekipaget är helt klart för start säsongen 2008.