Kinnekulle 4 augusti 2007, race 5&6

Efter semestern var jag väldigt körsugen så det var kul att packa bilen och åka till Kinnekulle efter mindre än en veckas jobbande.

Träning
Under första träningen fick jag inte till det riktigt och hade blygsamma 1.06.87 som bästa tid enligt min Laptimer. Att jämföra det med min bästa tid från ifjol som var 1.05.51 visade att jag hade en hel del förbättring att göra. Hade byggt om avgassystemet inför denna tävling då jag fick svartflagg på Sturup senast. Det märkliga var att under träningen tyckte jag att det vara ganska mycket resonans inne i bilen som dessutom verkade öka under passets gång. Av någon anledning så kollade jag inte mer på den saken utan tänkte att det var priset jag fick betala för lägre ljudnivå utanför bilen. Normalt sett har vi endast ett träningspass före kvalet men denna gång skulle vi hinna med två vilket jag såg fram emot, särskilt med tanke på den usla tiden på första träningen. När jag skulle köra ut för lineup till andra träningen hade jag inte tagit på hjälmen ännu och då hördes tydligt att det var ett läckage i främre delen av avgassystemet så det var bara att stanna kvar i depån och meka. En avgasrörstump delades i två halvor, kompletterat med aluminiumtape och ett par avgasklammer fick jag ordning på problemet, se bild nedan.

Kval
Var inför kvalet lite orolig att jag skulle få svårt att förbättra tiderna iom att jag missade andra träningen. Blev faktiskt glatt överraskad när jag kunde konstatera att jag faktiskt lyckades få upp tempot ordentligt vilket innebar 1.04.196 som bästa tid. Det var fjärde bästa tid i klassen och gav nionde startruta i det totala fältet.

Race 1
Startplatsen innebar att jag hamnade mitt i startfältet med snabba ekipage överallt runt omkring. Tex. stod Mats Strandberg närmast rakt bakom mig. Han hade tappat allt grepp i däcken under kvalet och stod därmed betydligt längre bak på startgridden än han normalt sett gör. Tack vare det och att han hade en videokamera i bilen så kan man följa min körning i några varv när han ligger bakom och jagar mig för att komma förbi. Som man ser på filmen så missar jag i sedan inbromsningen efter rakan och Mats smiter förbi på innern. På filmen syns min bil utan nummerskylt, rakt framför kamerabilen under de inledande varven. Notera även att man på rakorna ser att V6an drar fint, synd bara att föraren = jag inte är lika snabb när det svänger. Min bästa tid under racet blev 1.04.183 och femte plats i klassen.

Race 2
Under den större delen av racet hade jag hård fight med två av konkurrenterna och lyckades tillslut ta mig förbi båda. Tyvärr blev jag lite övermodig då jag tänkte försöka dra ifrån för att få en liten lucka vilket resulterade i att jag bromsade för sent över ”krönet” och körde av. Det var en djup sandfålla med riktigt grova och vassa stenar så jag blev riktigt orolig för att något skulle gå sönder när jag brakade igenom men jag lyckades ta mig upp och tänkte först bryta. Bestämde mig för att fortsätta då det var bara ett par varv kvar av och jag kunde ta mig i mål utan mer problem på en sjätte placering. 1.04.339 var min bästa tid så jag lyckades inte förbättra tiden under detta race.

Även Race 2 finns filmat från Mats Strandbergs bil, tyvärr låg jag längre bak i fältet och syns därför inte. Det är dock en riktigt underhållande racefilm med täta fighter så jag rekommendera verkligen en titt.

Avslutande träningspass
Gjorde en grundlig koll på bilen efter avåkningen och konstaterade att allt såg i stort sett ok ut. De skador jag kunde hitta bestod i att en liten bit av en kylfläns på oljetråget av aluminium hade lossnat samt att avgasröret hade fått ett par bucklor. Ville dock testa så att den kändes helt ok i chassiet också så jag tog chansen att köra även passet efter andra racet. Allt kändes precis som vanligt och jag lyckades faktiskt putsa min egen bästa tid till 1.04.097 vilket var en riktigt rolig avslutning på dagen.