Gelleråsen 3 maj 2015, race 1&2

Det hade varit en kall natt på Gelleråsen och såg ut att kunna bli en fin dag med sol.

Fint väder på morgonen

Träning
Tog det lugnt för att få värme i däcken efter den kyliga morgonen och försökte sedan få flyt i spårval och öka tempot. Såg på laptimern att tiderna gick neråt och landade på 1.21.8 under första passet. Det var dock flera i klassen som var snabbare och låg på 1.20-tider så jag behövde öka tempot en del.
Hade fått tips om att öka varmtrycket i däcken från de ca 2 bar jag tidigare haft och siktade nu på ca 2,5 runt om vilket kändes ok.

På andra träningen laddade jag betydligt mer och flyttade framförallt fram bromspunkten på start/mål ganska rejält. Det gav utdelning och laptimern visade tider under 1.20 redan efter ett par varv.

Kom sedan ikapp några bilar där Jonas Klang var den sista av ekipagen. Inför inbromsningen på rakan såg jag att de bromsade tidigare än mig och tänkte bromsa mig förbi på innern. Tyvärr var det betydligt sämre grepp på insidan än jag räknat med och det i kombination med att Jonas inte uppmärksammat att jag kom på insidan gjorde att vi tyvärr fick plåtkontakt i kurvan. I efterhand kan jag ju konstatera att jag borde slagit av och inte försökt bromsa mig förbi eftersom det bara var träning men ibland tar man helt enkelt fel beslut. Sorry Jonas!
Som tur var kändes det inte som att hjulupphängningarna tagit skada så jag kunde fortsätta träningen.

Min bästa tid blev 1.19.3 vilket var en förbättring med 1.5 sek jämfört med första passet. Det innebar att jag passerade ett par av klasskollegorna men hade fortfarande några före med Rosell och Ture som klart snabbare.

Småbucklig framskärm efter plåtkontakt

Kval
Jag var först ut och försökte komma upp in tempo. Blev dock ett par gulflaggor ner i Trösen vilket gjorde att jag var tvungen att slå av lite vid passeringen där under ett par varv. Dock började min bromspedal kännas ”lång” mot slutet av passet vilket gjorde att jag började få problem att få stopp inför Trösen. På sista varvet var jag tvungen att låta bilen gå rakt fram och utnyttja escape roaden som den gamla bansträckningen utgör.

Inne i depå funderade jag på vad detta kunde bero på och bestämde mig för att lufta bromsarna runt om. Insåg också att jag glömt att testa att justera bromsreduceringsventilen för att se om det kunde hjälpa.

Med tiden 1.20.5 fick jag sjätte kvaltid i klassen och startade 11 totalt.

Race 1
På formationsvarvet försökte jag känna ifall luftningen hjälpt och jag tyckte bromsarna kändes bättre. Insåg när jag stod uppställd på startgridden att vi inte diskuterat startproceduren men såg att de röda lamporna var tända så jag antog att starten som vanligt gick när de släcktes. När lamporna släcktes var jag med men Bjurman som stod precis framför rörde sig inte alls så jag väntade till han kom iväg. Det gjorde att det blev mycket trafik in i Trösen men när vi närmade oss Esset hade jag lyckats ta mig förbi Ola Magnusson och Stefsn Atterhall.

I slutet på Knicksen såg jag i backspegeln att Atterhall styrde tvärt inåt och snurrade in på gräset. Då låg jag på fjärde plats med Fromell en bit framför. Ola hade fler bilar i närheten så jag fick en liten lucka och försökte närma mig Fromell. Efter ett par varv bröt dock Fromell vilket innebar att jag låg på tredje plats i klassen. Hade fortfarande en lucka till Ola och insåg att jag hade möjlighet till pallplats.

Dock började bromspedalen åter kännas ”lång” och jag kunde avhjälpa det till viss del genom att justera bromsreduceringen något. Problemen ökade och jag var tvungen att ta om på pedalen för att få stopp in i Trösen och jag började pumpa ett par gånger på pedalen med vänstern innan jag kom till bromspunkten för att få bättre tryck. Detta innebar att Ola kom närmare för varje varv och jag fick börja köra defensivt för att behålla min placering. Jag lyckades dock hålla undan in i mål och slutade på plats 3 i klass 2.

I ett försök att komma tillrätta med bromsproblemen bytte jag sedan de främre beläggen till ett begagnat set jag hade med mig.

Race 2
Vår omvända startordning innebar att jag startade i Pole med mina klasskompisar Ture Tiholt brevid och Joakim Rosell direkt bakom. Bakom dem fanns tre klass 1-ekipage så jag insåg att det skulle bli mycket trafik in i första sväng.

Var hyggligt med när starten gick men Ture var dock vassare. Halvvägs ner mot Trösen kommer Hans Bjurman, med halva bilen på gräset, på innern och bromsar sig förbi alla in i Trösen från sin åttonde startposition. När positionerna sorterats ut under första varvet var jag trea i klassen med Ola bakom. Bromsarna kändes bättre med detta set belägg men jag hade ändå inte fullt förtroende för dem. Det innebar att jag kunde hålla undan för Ola ett tag men tillslut tog han sig förbi och sedan höll vi dessa positioner in i mål. Jag slutade därför på en fjärde plats i klass 2.

När jag summerar årets premiär är det med lite kluvna känslor. Positivt att jag kunde slutföra båda racen med tanke på bromsproblemen, hade dessutom riktigt roliga race med mycket roliga fighter med Ola.
Dock var detta första gången jag inte tog mig upp på pallen med Abarthen sedan jag köpte den våren 2014. Jag vet dock att konkurrensen i klass 2 är hårdare i år så allt måste stämma för att kunna ta pallplatser.

Selfie på pallen