Mantorp 15 september 2007 , race 7&8

Väderprognosen hade lovat uppehåll och ca 12 grader under dagen och under avlastningen på morgonen såg det ut att stämma. En stund senare drog dock ett kraftigt regn in och vi bjöds både på regn och några åskknallar innan förarmötet strax innan klockan nio då det hade slutat regna. 

Träning

Det var rejält halt på banan efter regnandet och det var några bilar som snurrade såg jag tog det ganska lugnt och försökte hitta bra spår i väntan på att det torkade upp. Trots det så hade jag stora problem med understyrning, framförallt i Pariserkurvan vilket gjorde att drev ut mot kurbsen i ytterkant i mitten av kurvan. Mot slutet av träningspasset märktes dock att det torkade upp ordentligt när solen tittade fram. I Mjölbykurvan, efter dragracingrakan, var det i princip helt torrt tex vilket jag tog som en indikation på att hela banan skulle vara torr inför kvalet.

Kval

Inledningsvis på kvalet så gällde det att få upp temp i däck och bromsar men även att få en känsla för hur mycket banan hade torkat upp. Sedan ökade jag tempot successivt och märkte att jag fortfarande hade lite problem med understyrning i Pariserkurvan vilket gjorde att jag återigen kom ut på kurbsen några gånger. Sedan följde ett par varv med gulflagg pga att någon tappat avgasdelar på banan som funktionärerna var ute och plockade upp. När gulflaggen var borta så skulle det ju såklart laddas lite extra för att sätta ett eller flera snabba varv. Tyvärr så gick det lite för fort i Parsierkurvan så jag gled ut och gränslade kurbsen vilket resulterade i att avgassystemet gick av och det var bara att långsamt köra in i depån.

Inne i depån kollade jag under bilen för att se om jag kunde se skadan och det såg inte bra ut. Förutom att flexröret hade gått isär hade även rörböjen som kommer ner från grenröret ändrat vinkel vilket gjorde att jag trodde att röret spruckit vid flänsen. Hissade upp bilen och tittade närmare och kunde konstatera att en av skruvarna som håller flänsen mot grenröret saknades. Den andra skruven satt kvar men var lös. Förmodligen har de vibrerat lös och smällen på kurbsen gjorde såklart att det gick isär. Fick tag i en ny skruv av depågrannen Mats Strandberg (thx!) och kunde skruva fast rörböjen igen. Flexröret lagades på samma sätt som på Kinnekulle, dvs jag flyttade min befintliga lagning någon cm bakåt. I vinter ska jag göra en permanent och bättre lösning. Redan nu har jag bestämt att flexrören försvinner i alla fall.

När detta var klart provstartade jag och konstaterade att det var tätt. Med ca 45 minuter kvar till Race 1 hann jag slänga i mig en ”dagens” från restaurangen och konstatera att jag hade fått till en ok kvaltid, 1.36.54. Det gav mig fjärde tid i klassen och sjätte tid av totalt 21 bilar vilket var över mina förväntningar, särskilt med tanke på att jag fick avbryta kvalet. Närmast bakom mig i kvallistan var Hans Bjurman och Patrik Ragnmark och jag insåg att det skulle bli riktigt tufft att hålla dem bakom mig, framförallt i starten.

Race 1

Var rätt bra med i starten men Bjurman lyckades ändå ta sig förbi och Ragnmark kom om i ingången till Parisern men honom kunde jag köra om på rakan. Jagade sen Bjurman under de följande varven och tog mig förbi på dragracingrakan men han svarade och kom om i hårnålen vilket gjorde att vi åkte väldigt tätt över start/mål och jämsides in i vänstern. Han höll sig före in i Parisern och jag trodde jag skulle kunna passera när han missade i utgången av chikanen och åkte rakt ut över kurbsen. Tyvärr missade jag också och åkte på lite sladd ut på rakan över kurbsen så det fanns ingen möjlighet att göra något den gången. På det följande varvet tog jag mig förbi igen och denna gång höll jag tätt i hårnålen och kunde öppna en liten lucka över start/mål. Under dessa varv satte jag mitt bästa varv för dagen, 1.34.58, vilket var nästan fem sek snabbare än min bästa tid från ifjol. När jag kom ut på dragracingrakan ser jag rök från en av bilarna framför. Det visar sig vara Markus Moberg som trist nog hade slagit sönder oljetråget och var tvungen att bryta. Under det följande varvet inser jag att jag tar in ordentligt på Johan Moberg som förmodligen blev distraherad av broderns problem. Över mållinjen ut på sista varvet skiljer exakt en billängd mellan oss och jag tänker att om jag får en bra utgång ur chikanen så borde jag kunna göra ett försök till omkörning. Lyckas väl sådär med utgången men tillräckligt bra för att kunna vika ut i slutet av rakan och bromsa mig förbi. Kommer dock djupt in i böjen och J Moberg är såklart på insidan och visar sig. Håller mig precis framför över krönet och i vänstern inför hårnålen. I ivern av att helt plötsligt ligga på andra plats håller jag inte tätt på innern i hårnålen så vi åker mer eller mindre i bredd ut ur den och fram till sista kurvan. Jag har fullt upp med att försöka se i backspeglarna var J Moberg är och missar helt min inbromsning vilket resulterar i att jag åker i princip rakt fram i kurvan. Jag tar mig dock upp på banan igen och tar målflagg som trea i klass 2 vilket jag är jättenöjd med då min första pallplats är säkrad i och med detta. ”Känsliga” tittare ombedes hålla för öronen efter min avåkning i sista kurvan… 😉

Efter racet blir jag invinkad till kontrollvägning och vågen visar 1130kg utan förare vilket är 20kg mer än vad jag trodde så det ger utrymme för lättning i vinter. 

Race 2
Även Bjurman smet förbi under min avåkning i slutet av första racet så jag startar återigen på ruta sex. Innan racet är dock planen att, om möjligt, försöka hänga med J Moberg och försöka ta mig förbi. Får dock en sämre start denna gång och Ragnmark flyger förbi innan första kurvan. Även Jens Roos och Oscar Palm hinner förbi innan Parisern men de passerar jag på rakan innan inbromsningen. Får nästan in nosen under inbromsningen men Ragnmark håller tätt på innern så jag ligger bakom honom uppför krönet. När vi kommer upp till chikanen så sker en ihopkörning mellan två bilar längre fram i fältet och jag tar det lugnt förbi. Tyvärr tog jag det för lugnt för jag tappade kontakten med Ragnmark och ut på rakan kör Jens Roos förbi mig. Han tappar dock kontrollen över bilen i vänstern efter start/mål och snurrar av banan samtidigt som Oscar Palm kör förbi mig. Har nu Kristoffer Edström tätt bakom mig och försöker hitta ett omkörningsläge på Palm som kommer ca 1,5 varv senare då jag kan köra om på rakan. Edström ligger på tätt bakom under något varv och tar sig sedan förbi på den korta rakan innan chikanen. Jag hänger dock med och får ett par varv senare en riktigt bra utgång på rakan och tar mig förbi honom. Edström kommer dock igen och passerar mig innan vi går i mål. Detta race blev det en andraplats i Klass 2 vilket såklart är en fantastisk avslutning på säsongen där min målsättning var att ta poäng i någon av deltävlingarna.