Gelleråsen 2 Maj 2009, Race 1&2

Så var det äntligen dags för säsongspremiär. Det var soligt och för ovanlighetens blåste det inte så mycket på Gelleråsen.

Jag hade haft enormt stressigt för att hinna klart till premiären och inte haft möjlighet att köra bilen mer än max ca 1km där jag haft möjlighet att kolla så växlingen fungerade osv. Detta dock utan att varva ur eller få upp riktigt temp i däck och bromsar mm. Därför var det med en stor dos av osäkerhet som jag äntligen kunde spänna fast mig och backa ut från depåplatsen.

Träningspass
Ut på första varvet försökte jag släppa förbi så många som möjligt så att jag inte skulle uppehålla de övriga medan jag kända mig för med det nya ekipaget. När jag sedan kom ut på rakan förbi start och mål för första gången så tryckte jag på lite mer med gasen och konstaterade att det finns bra med effekt att hämta i alla fall. Kände också att bilen kändes rätt nervös vilket indikerar det jag misstänkte, dvs att hjulvinklarna inte riktigt står som de ska. Tog mig runt ytterligare ett par varv när jag såg en Alfa Sud som svängde ut från depån. Tyckte mig se lite blå rök från Sud:en, körde förbi den efter några kurvor och kände sedan den omisskännliga oljelukten och funderade lite för mig själv att det var väldigt vad den luktar. Såg sedan att det var dimmigt i min kupé vilket gjorde mig förvånad, dvs att Sud:ens blårök kunde tränga in så mycket i min kupé. Insåg sedan att det måste komma från min bil och trodde då att det var elservons olja som gick varm och stängde av pumpen som sitter inne i kupén. I samband med detta var jag i kurvan vid depåavfarten och jag fann det bäst att avbryta och se vad som var fel. När jag svängt av och saktat ned såg jag att det var väldigt dimmigt och när jag stannade på depåplatsen såg jag även att det rök från motorrummet.

På grund av detta blev min bästa tid blygsamma 1:31.519 vilket var ca 13 sek långsammare än snabbaste ekipage under detta träningspass.

Felsökning
Det visade sig vara vevhusventilationen som fyllt oljebehållaren och tryckte ut olja genom avluftningsfiltret. Efter mycket fundering och tips från många håll så kunde jag konstatera att det var kompressorn som tryckte ut olja på ett onormalt sätt. Ville därför inte ta några risker till ett haveri genom att köra trots detta så jag fick helt enkelt lasta och åka hem.

Summering
Trots den korta premiärkörningen så fanns det en del positiva saker:

  • Växellådan fungerade perfekt. Det var första gången jag körde en räserbil med en doggboxlåda och det är helt enormt vilken skillnad det är mot en vanlig låda. Korta, distinkta slag som gör att växlingarna går sanslöst snabbt.
  • Motorn verkar leverera ordentligt med effekt.

Det fanns ju såklart även en del negativa saker:

  • Olja från kompressorn, något verkar inte stämma och jag vet inte vad det är ännu.
  • Nervös chassiemässigt, bör dock vara enkelt att åtgärda med en ordentlig uppmätning och justering av hjulvinklarna.

Nu är det full fart med att åtgärda ovanstående problem för att kunna delta på träningen på Anderstorp den 25 maj.