Knutstorp 30 Juni 2007, race 3&4

Motorn äntligen på plats och dags för säsongens och motorns premiärrace!

Tyvärr var inte problemet med orolig tomgång löst men motorn verkade gå bra på fullgas så det var bara att köra och hålla tummarna. Direkt efter avlastning på fredag kväll gjorde jag en liten justering av toe och sedan kunde jag ägna mig åt den vanliga ritualen. Dvs korvgrillning, lite ljug och gå en tur runt banan vilket alltid är trevligt.

Lördag
Vädret var fortsatt ostadigt på morgonen och skulle så förbli hela dagen. Det skulle dock visa sig att vi skulle få uppehåll under både träning, kval och båda tävlingsheaten men med regnskurar mellan.

Träning
Jag var lite nervös inför träningen då det skulle bli första riktiga testet med den nya motorn på plats. Under passet kändes allt ok förutom att jag naturligtvis var ringrostig och var överallt förutom i idealspåret. På första varvet, i vänstern innan krönet före hårnålen, märktes skillnaden med den kortare styrväxeln tydligt då jag höll på att svänga för mycket. Märkte också att det kräver mer muskelkraft för att svänga, det resulterade i att höjdjusteringen på ratten släppte efter halva passet vilket gjorde körningen liiiite mer komplicerad. En annan sak som var väldigt tydlig var att det är bra krut i motorn. Den skjuter på enormt bra vilket tillsammans med min ringrostighet och ovana med kort styrväxel gjorde hela körupplevelsen rätt brutal. På invarvet märkte jag att det kom rök från den bakre halvan av bilen samt att den gick dåligt på halvgas.

Inne i depån såg jag att röken kom underifrån vid vänster bakhjul. Kollade under och såg att drivknuten pressat ut fett på avgasröret vilket orsakade röken. Enda ”lösningen” jag kunde komma på var att torka bort så mycket som möjligt vilket jag också gjorde. Hade tyvärr inte ordning på laptimern så jag fick inga tider på träningen.

Fixade sedan laptimer och skruvade åt rattjusteringen innan kvalet.

Kval
Ägnade kvalet åt att försöka hitta bättre spår samt få upp farten såklart. Pga att jag var lite osäker på hur problemet med drivaxeln skulle utvecklas valde jag att inte köra hela passet utan avbröt det efter 9 varv. Kvaltiden visade sig vara 1.13.64 vilket är över sekunden snabbare än min kvaltid från i fjol. Det gav en femteplats i klass 2 samt nionde totalt på startgridden.

Race 1
Blev tyvärr lite lurad av den oväntade färgen på startflaggorna och blev passerad av några bilar i starten. Under racet lyckades jag dock ta tillbaka placeringar vilket gjorde att jag slutade på fjärde plats i klass 2 och nionde totalt. Man kan ju minst sagt säga att effetktökningen gör det lättare att köra om på rakan. Satte även min snabbaste tid på Knutstorp någonsin och för dagen, 1.13.165, vilket är en förbättring med ca 1.20 sek från ifjol.

Race 2
Var bättre med i starten och lyckades ta en placering i första kurvan. Tappade dock tillbaka den under andra varvet och senare även ytterligare några placeringar. Lyckades dock ta tillbaka ett par av dessa och tog målflaggan med samma placering som i race 1, dvs fjärde i klass 2.

Summering av Knutstorp
Positivt:
Motorn
Mina första poäng i CAR Challenge
Lägre varvtider än ifjol

Negativt:
Fortfarande för hög ljudnivå
Motorn gick ”bara” på fullgas
Drivaxeln kastade ut fett på avgassystemet

Kvällen avslutades med buffé på Backagården vilket var väldigt trevligt. Jag var rätt trött så det blev tidig till sängs, tror att jag somnade ca 22.10.