Gelleråsen 14 maj 2016, race 1&2

Racerapport från säsongspremiären av CAR Challenge

Träningar
Det var en kall (3-8 grader) och regnig dag där det tom kommit snöblandat regn under natten. Trots detta provade jag att köra mina helt nya hårda däck på första träningspasset vilket gav väldigt dåligt grepp på i princip alla sätt.Till träning två skiftade jag därför till mina två år gamla och begagnade mjuka däck och märkte direkt en otrolig skillnad i grepp. Kapade därför tiden ca 5,5 sekunder jämfört med första träningen trots att det var blötare på banan. Hade totalt näst bästa tid efter träningen och hoppades därför att det skulle fortsätta vara blött under resten av dagen. Under det relativt långa uppehållet innan kvalet upphörde dock regnet helt och det började torka upp. Funderade på ifall jag skulle lägga på de hårda däcken igen men beslöt mig ändå för att behålla de mjuka däcken till kvalet.

Kval
Jag var först ut för att försöka få fria varv samt med tanke på att det kunde börja ösregna när som helst, vilket det sedan dock inte gjorde. När jag kom runt till startrakan efter första varvet så såg jag dock de sista bilarna svänga i Trösen så jag insåg att det skulle bli svårt att få fritt framåt. Tog mig igenom lite trafik och satte något ok varv innan det blev mycket trafik igen, tänkte åka in i depå för att kolla däcktryck men insåg att jag inte skulle hinna få något fler kvalvarv isåfall. Fortsatte därför och försökte hitta fritt varv vilket jag gjorde och hade förmodligen ett bättre varv på gång när jag ut på startrakan hann ifatt Pierre, som höll undan fint, samtidigt som jag såg Bennys bil stå snett vid sidan av banan strax innan mållinjen. Fick därför släppa av på farten innan mållinjen för att inte riskera något. Min bästa tid vad 1.21.26 vilket gav andra kvaltid i klass II, 0,5 sekunder efter Stefan i sin 147 GTA och femte tid totalt.

Race 1
Efter mycket funderingar valde jag att behålla min mjuka däck till racet fast det torkat upp en del. Prognosen sa dock att det skulle komma mer regn under eftermiddagen, vilket jag hoppades på. Det kom också lite försiktigt regn i omgångar en stund innan lineup vilket såg hoppfullt ut. Stefan som såg ut att vara min främsta konkurrent för dagen hade lagt på nya hårda däck. Gissade att han möjligen skulle ha svårt att snabbt få upp temperaturen i däcken och jag antar att så var fallet eftersom han snurrade två gånger på formationsvarvet. Detta syns på ombordfilmen (sorry Stefan) och visar hur knepiga förhållanden det var även om det ser rätt torrt ut. Vid starten insåg jag därför att min chans var i början när jag förmodligen skulle ha bättre grepp. Lyckades också passera Stefan i första kurvan och jag såg i backspegeln att ett par andra bilar också kom mellan oss. Försökte sedan hålla så bra fart som möjligt men mot slutet av loppet börjar mina däck gå varma och jag tappar grepp och fart. I backspegeln ser jag dock Stefan närma sig med stormsteg. Lyckas trots detta hålla mig före och tar målflaggan som segrare i klass II med en billängds marginal. 

Ombordfilm race 1

Race 2
Återigen funderade jag på däckstrategin men beslutade mig för att behålla mina mjuka däck även under race 2 fast det inte regnade. Jag visste också från första racet att jag skulle ha bättre grepp från början tack vare den låga temperaturen. Därför var min strategi att återigen försöka köra om Stefan under första varvet. Eftersom vi har omvänd startordning för de sex första från race 1 stod Stefan i pole och jag snett bakom. Omedelbart bakom oss hade vi fyra snabbare klass 1-bilar vilket innebar att det kunde bli trångt in i första kurvan. Bestämde mig för att försöka hålla mig nära Stefan och hoppas få en lucka för att smita förbi. Det lyckades dock inte men vid första inbromsningen till Ejes kunde jag bromsa senare och ta mig förbi på insidan. Det kom även andra bilar mellan oss så jag fick en liten lucka. Senare i racet har dock Stefan fått upp farten och passerar mig enkelt på startrakan. Jag lyckas dock behålla kontakten och när Stefan sedan missar inbromsningen vid Ejes, tvingas han ta escape road och jag passerar och får återigen en lucka. Med endast ett par varv kvar känner jag att däcken börjar ge upp eftersom det fortfarande inte regnat och det är väldigt torrt på banan. Framåt ser jag att jag har en del varvningar och bakåt ser jag Stefan närma sig otroligt snabbt. På sista varvet hann jag bli stressad och frustrerad när jag inte hittar någon snabb väg förbi vid en varvning i Esset och i Ejes är Stefan sedan ikapp. Lyckas dock hålla honom bakom under resten av varvet och tar målflaggan i dagens andra race som segrare i klass II, även denna gång med en billängds marginal. 

Ombordfilm race 2

Starten och första varvet från läktaren race 2

Sanslöst nöjd med premiären såklart! Nästa racehelg blir på Rudskogen den 18 juni, ser fram emot att köra där igen. Fantastiskt trevlig bana!
Innan dess ska jag montera den andra kolfiberdörren, hann bara med den på förarsidan då jag fick hem dem på onsdagen före premiären.
Ska även försöka hinna cornerweighta och kolla hjulvinklar ordentligt samt köpa lite nya mjuka däck. Vänster fram har inget mönster alls kvar efter helgens körning.