Mantorp 19 september 2015, race 9&10

Säsongsfinal

Inför Mantorp hade jag ganska små förhoppningar att kunna vara konkurrenskraftig mot de motorstarka, bakhjulsdrivna, 116-ekipagen och Stefans 147 GTA med 3,2-liters V6a i min klass. Målsättningen var därför att försöka ha så få bilar som möjligt mellan mig och Stefan och på så sätt säkra en tredjeplats totalt i klass 2 i seriesammandraget. Efter de stora problemen med understyrning och havererade framdäck på Kinnekulle så la jag på nya 215/40 och backade tillbaka cambern inför Mantorp.

Träningarna
Eftersom det var ganska länge sedan jag körde på Mantorp senast så tog jag det ganska lugnt i början och testade lite olika spår- och växelval. Hade som sagt gjort en del justeringar på chassiet efter dubbelhelgen i Kinnekulle där jag hade stora problem med understyrning och upplåsning av frambromsarna. Märkte ganska snabbt att bilen kändes väldigt mycket bättre och helt annorlunda tack vare den minskade cambern fram samt att jag justerat stötdämparna bak. Hade till och med lite överstyrning innan jag fick upp temp i däcken.

Lunchuppehåll
Vi hade ganska långt uppehåll mellan andra träningen och kvalet och jag tog då beslutet att byta bakre delen av avgassystemet och montera mitt ”Knutstorpskit”. Detta för att det var en representant från SBF som var på plats och gjorde grundliga ljudnivåmätningar. Han sa att han ”visste att dessa bilar (läs: Abarth) låter för mycket” och skulle på kvalet stå på ett nytt ställe, taket till huvudbyggnaden, och mäta ljudet. Jag ville därför inte riskera att få en reprimand efter kvalet eftersom då skulle blivit stressigt att hinna byta till ”Knutstorpkitet” innan race 1.

Kval
Redan på andra varvet visade laptimern ett par tiondelar bättre tid än andra träningen och när jag sedan kom in mot Pariserkurvan i början på tredje varvet så hade en bil snurrat och stod parkerad på insidan av kurvan med halva bilen på asfalten. Slog därför av och hoppades att bilen skulle kunna tas bort men den stod sedan kvar under resten av kvalet. Tänkte först att det inte var någon mening att försöka lägga något snabbt varv pga gulflaggen in i Parisern men när jag upptäckte att övriga ekipage laddade på så gjorde jag det också. Till saken hör att det var fri sikt där bilen stod samt att den befann sig en bra bit från idealspåret. Kunde därför tillslut kapa ett par tiondelar ytterligare och landade på 1.36.0 vilket gav mig fjärde kvaltid i klassen, endast 7 hundradelar från Ola som hade tredje tid. Stefan var snabbast i klassen och ca 0,9 sek snabbare än mig så jag var fortfarande inställd på att det skulle bli tufft att komma tillräckligt nära honom i resultatlistan.

Race 1
Det var tätt i starten och jag kom upp jämsides med Ola, i den svarta 75:an, in genom första vänstern och låg snett bakom in i Parisern då Henke, i sin vinröda 155:a, kom upp på min högersida. Lyckades dock hålla honom bakom in i chikanen och drog sedan ifrån uppför bakre rakan. Kom ikapp Dagge, i Giuliettan, efter Mjölbykurvan och kunde sedan bromsa mig förbi in i chikanen. Hade sen tight kamp med Ola och vi åkte i bredd genom hela Parisern men jag var tvungen att släppa honom före in i chikanen. Vid bromsningen i Mjölby dök Hindemiths orangea 75:a in och passerade oss båda i ingången av kurvan och jag kunde sen haka på och passera Ola i utgången. Varvet efter låste Hindemith upp (bak)bromsarna rejält i chikanen och fick ett kast ut över curbsen så jag kunde passera.

När jag svängde ut på startrakan kunde jag se en bilklunga i slutet av rakan där Rosell, i den röda 75:an, låg sist och Stefan, i 147 GTA:n, först och jag började direkt jaga för att hinna ifatt dem. Redan efter ett par varv hade jag tagit in rejält på dem och jag började tro att jag skulle kunna komma ikapp samtidigt som jag såg att Rosell bromsade sig förbi Stefan in i Parisern. Fortsatte jaga och kom tillslut ikapp Thorell i den brutala klass 1 Fiat Tipon som verkade ha tappat fart och lämnat en lucka till framförvarande Stefan. Thorell fick dock upp farten igen och vi tog in luckan till Stefan. In i Parisern låstes dock Fiatens hjul och Thorell vände runt ut i sandfållan. Det visade sig senare att motorn skurit. I utgången av chikanen var jag sedan endast en billängd från Stefan men ut på rakan drog den motorstarka GTA:n ifrån. Jag jagade sedan en möjlighet att ta mig förbi men eftersom det var gulflagg runt nästan hela banan fanns det inga möjligheter att passera och jag slutade trea i klassen.

Känslan in i mål var att jag hade kunnat ta mig förbi Stefan om det inte varit för gulflaggorna men de är ju i högsta grad en del av spelreglerna så jag var nöjd med att ta en pallplats och bara vara en placering bakom Stefan vid målgång. Det gav goda förutsättningar till att säkra tredjeplatsen i serien inför sista racet. Satte under racet 1.34.57 vilket var min snabbaste tid för dagen.

Ombordfilm: Race 1

Race 2
Eftersom flera ekipage i klass 1 bröt race 1 var jag fjärde bil totalt i mål och den omvända startordningen innebar då tredje startruta i race 2 för min del. Bland de nio första bilarna på startgridden var det enbart Jens, på plats sex, och Micha, på plats åtta, som inte tillhörde klass 2! Kändes därför som att vad som helst kunde hända i samband med starten och det var både viktigt att inte bli inblandad i någon incident samtidigt som jag inte ville tappa placeringar.

Stefan var snabbt iväg och förbi och vi åkte sedan i bredd genom Parisern där han var före i utgången samtidigt som Rosell passerade. När vi kom ut på startrakan och påbörjade andra varvet hade jag Rosell, Stefan och Fromell framför mig. En bit längre fram låg Ola som då hade första placering i klass 2. Vid inbromsningen till vänstern efter startrakan passerade vi Fromell och Rosell tog sig även förbi Stefan som nu låg precis framför mig. På bakrakan öppnades luckan lite men in i chikanen kunde jag sedan bromsa mig förbi.

Jagade sedan vidare för att försöka komma ikapp Rosell och Ola och kunde på lite håll se Rosell passera Ola vid inbromsningen till Mjölbykurvan. Ut på nästa varv var jag ikapp Ola och började försöka hitta en möjlighet att komma förbi. Jag lyckades sedan ta mig förbi vid inbromsningen till hårnålen, som är mitt nya favoritställe på Mantorp. 🙂

Just när jag passerat tänkte jag att jag nu fick nöja mig med en andraplats eftersom jag trodde det skulle vara omöjligt att komma ikapp och förbi Rosell som nu hade öppnat en lucka. Insåg dock ganska snart att luckan minskade och tänkte då att jag absolut måste försöka komma ikapp för att kunna försöka utmana om segern. Kämpade i flera varv för att komma tillräckligt nära och på sista varvet bromsade jag mig förbi in i hårnålen. Vi låg tätt genom hårnålen och var ihop litegrann i utgången men jag höll mig framför och tog målflagg som segrare.

Ombordfilm:Race 2

Eftersom batteriet i min Gopro tog slut ett par kurvor från målgång finns inte den sista omkörningen med på min ombordfilm. Man kan dock se de sista svängarna och målgången utifrån eftersom Kenneth Stefansson filmade under dagen.

Klicka för att se målgång Race 2 från läktarplats:
https://youtu.be/SrPV4z3wK3k?t=23m5s

Helt otroligt skön känsla att ta en seger på Mantorp där jag i förväg hade räknat bort mina chanser till pallplats. Extra kul var att jag hade en stor supporterskara på plats som mötte upp när jag rullade in i depå. Denna dag var det som att köra en helt annan bil än jag hade på Kinnekulle. Svalare väder och en helt annan typ av bana bidrog säkert också. Jag hade extremt bra fäste vid inbromsning och jag hade t.o.m lite överstyrt på vissa ställen.

Resultatet innebar att jag efter den sista tävlingshelgen slutade totalt trea i seriesammandraget i klass 2 med endast ett poäng upp till Ture på andraplatsen. Jag är väldigt nöjd med detta resultat med tanke på den misslyckade dubbelhelgen på Kinnekulle och den hårda konkurrensen i klassen som även i år varit den största med totalt 12 olika startande ekipage under säsongen. Grattis till Ola i sin svarta Alfa 75 V6 som säkrade en välförtjänt serieseger!

Kolla hela Kenneths film som fångar en hel del av känslan och stämningen under och mellan racen i depå och på läkarplats inkl förarintervjuer: