Mantorp 6 september 2008, race 9&10

I vanlig ordning samlades många på fredag kväll på Sjögestad Motell som ligger ett par km från Mantorp. 

Hade tänkt hålla en ganska låg profil med mina planer på byta av bil inför 2009-års säsong men ryktet gick snabbt under middagen och den efterföljande filmvisningen så det blev en hel del frågor om mina planer osv. Jag hade redan innan denna helg klart med en köpare till bilen vilket skulle komma att påverka körningen mer än jag trott, mer om detta längre fram i min rapport.

Inför denna helg hade jag lagt på nya däck fram medan bakdäcken var använda och ganska slitna på sina ställen. Budgeten tillät dock inte köp av nya däck runt om så detta fick bli en kompromiss som jag hoppades skulle fungera acceptabelt oavsett om det blev torrt eller vått väglag.

Lördag morgon
Väderutsikterna hade varit enhälligt visat regn på lördag, därför såg det oväntat ljust ut på lördag morgon.
Efter avlastning och framställning av depåutrustning så började det dock att regna litegrann.
Till en början var det inte så mycket men innan körningen kom igång hade det tilltagit ordentligt.

Träning
Jag väntade till depån var öppen och det inte var någon kö ut på banan innan jag lämnade min depåplats. Detta för att undvika att sitta still i en kö och få imma på rutorna då jag endast har ett fartvindsberoende friskluftsintag som ”fläktsystem”. Trots detta var rutorna väldigt immiga innan jag kört första varvet vilket begränsade sikten extremt mycket.
Dessutom var det ordentligt med vatten på banan vilket dels medförde att det var svårt att få upp temperatur i R-däcken men även gjorde så att det vattenplanade på olika ställen på banan, ibland fram och ibland bak.Vid oförsiktiga gaspådrag släppte det också, tex vid uppväxling till 4:ans växel.

Allt detta tillsammans med det faktum att min plan var att lämna ifrån mig en hel bil en vecka senare gjorde att mina varvtider var extremt höga. Det gjorde också att jag blev upphunnen av andra bilar och vid ett tillfälle höll jag på att köra av i Mjölbykurvan när jag släppte förbi bröderna Moberg. Jag såg helt enkelt inte var asfalten tog slut och fick väja precis på bankanten. efter denna incident avbröt jag träningspasset och svängde av in i depå.

Inne i depå gjorde jag allt som stod i min makt för att minska problemet med imma. Torkade av och putsade rutorna samt justerade friskluftinblåset så att all tillgänglig luftström skulle gå mot framrutan.

Kval
Regnet fortsatte och det var minst lika blött under kvalet som under träningen tidigare. Sikten var dock betydligt bättre även om det fortfarande var ganska svårt att se främst i kurvorna då man behöver titta genom rutan på passagerarsidan där jag inte har någon friskluftslang. Tog det fortsatt väldigt försiktigt och fick 2.15.36 som min bästa tid. Det var faktiskt sämsta kvaltid av alla så jag fick ställa in mig på att starta sist i fältet. Det visade sig dock att pga en väldigt tidig avåkning under kvalet var Micha Forsgren i sin snabba Alfa 164 utan kvaltid så han fick ställa sig bakom mig på startgridden.

Det surfades frisk på väderprognoshemsidor via mobiltelefoner osv för att se om det fanns någonting som indikerade att regnet skulle avta.
Under lunchuppehållet hade vi därför ett förarmöte och det beslutades att vi skulle skjuta upp starten till Race 1 i en timme med hopp om att regnet skulle avta eller upphöra vilket vissa rapporter utlovade.

Race 1
Ca 30-40 minuter innan den nya starttiden avtog regnet och kort därefter upphörde det helt. Nu tändes helt plötsligt hoppet om ett par tävlingar under upptorkande förhållanden vilket brukar vara väldigt roligt iom att fäste ökar successivt. På formationsvarvet kändes dock banan väldigt hal fortfarande och jag var helt inställd på att ta det väldigt lugnt i starten för att undvika alla ev incidenter.

Så blev det också och jag tog mig runt utan problem men med extremt dåligt fäste på flera ställen på banan, tex Mjölbykurvan där jag fick köra löjligt sakta för att ha kontroll på bilen. Tack vare få startande denna dag lyckades jag dock ta en tredjeplats i klass 2 med bästa varvtid på 1.59.98.

Race 2
Strategin inför race 2 densamma som tidigare under dagen, dvs att inte riskera någonting samt hålla mig på den svarta, asfalterade slingan. Trots att det varit torrt ett par timmar och banan körts ganska mycket på under den tiden låg det fortfarande en hel del vatten på banan när vi startade. Hade därför fortsatta problem med fästet men det kändes dock mer kontrollerat från mitten av tävlingen och framåt. Då var det dock inte så mycket att göra åt placeringarna så det vara bara att ta ekipaget i mål. Lyckades kapa varvtiden något och fick 1.55.78 som bästa tid. Målgången innebar dagens andra tredjeplats i klass 2.

Resultatet innebar en tredjeplats totalt i klass 2 vilket är en förbättring från fjolårets fjärdeplats.