Kinnekulle 2 augusti 2008, race 7&8

Under semestern fick jag möjlighet att kontrollera transmissionen för att se om missljudet som jag hörde på Knutstorp berodde på en dålig hardyknut eller dyligt. Då jag inte hittade någonting som såg trasigt eller slitet ut var det inte mycket att göra annat än den vanliga översynen mellan tävlingar samt att montera de nya delarna till bromsoket som äntligen anlänt.

När jag kom ner till Kinnekulle på fredag kväll var grindarna låsta och vi blev några ekipage som samlades upp utanför ingången. Tillslut fick vi besked om att mannen med nycklarna var ute och fiskade men kunde komma förbi och öppna inom ett par timmar när han skulle vara på hemväg. Då var det lika bra att klara av kvällsgrillningen på plast i väntan på att få köra in och lasta av vilket också gjordes. Lagom till avslutad måltid var grindarna öppnade så det löste sig väldigt smidigt.

På lördag morgon såg jag att det hade regnat under natten men när jag åkte från vandrarhemmet till banan var det uppehåll.
 
Träning 1
Jag började som vanligt dagen med ganska stora marginaler vilket gjorde att tiderna inte blev särskilt bra. Satt också och lyssnade efter missljudet som jag hade på Knutstorp och noterade att det fanns kvar och hördes väldigt tydligt över krönet. Bästa tid under detta pass blev 1.09.12.

Inne i depå gjorde jag ytterligare en koll men hittade ingenting som kunde härledas till det mystiska ljudet som nu verkade höras när bilen reste sig bak vid hård inbromsning.

Träning 2
Innan vi kom ut på detta pass hade det regnat en del men det avtog under passet. Det var dock fortfarande ordentligt blött så tiderna blev ännu lägre denna gång och jag fick 1.13.20 på sista varvet innan passet var över. När det nu gick lite långsammare så hördes inte missljudet mer vilket gjorde att jag glömde bort problemet och sedan hördes det inte mer under hela dagen faktiskt.

Kval
Eftersom regnskurarna kom och gick var det blött även när det var dags för kval som precis som träningspass 2 genomfördes under upptorkande. 1.14.65 blev min kvaltid som jag satte på sista varvet. Det gav mig 4 kvaltid i klassen och plats 10 på startgridden.

Race 1
När vi körde ut på formationsvarvet var banan helt torr vilket bådade gott för racet. Rakt framför mig, dvs på startplats 8 fanns min närmsta konkurrent i klass 2, Bengt-Åke Wendelin i en Bertone. Siktet var därmed inställt på att försöka göra en bra start och ta mig förbi direkt. Jag var för också för ovanlighetens skull med riktigt bra i starten och lyckades genomföra min plan vilket innebar att jag var förbi redan innan vi kom till bron. Låg sedan tätt ihop med Benny Steen framför och Jens Roos bakom i ett par varv då Jens tillslut lyckades ta sig förbi. Varvet därpå tog sig Jens förbi Benny som jag sedan började jaga. Han var betydligt snabbare än mig på hela baksidan av banan men jag tog igen det på startrakan. På varv 10 av 11 tog jag mig förbi och passerade målflaggan på tredjeplats i klassen. Min bästa varvtid var 1.04.80

Race 2
Planen inför race 2 var att behålla placeringen i klassen genom att göra en bra start och inga misstag. Starten gick helt ok och jag behåll min position i fältet. Benny Steen som nu startat snett bakom mig började uppvakta mig ordentligt på det kurviga bakpartiet av banan. Om man inte vill utmana ordentligt och riskera en ihopkörning är det dock väldigt svårt att ta sig förbi där så länge framförvarande inte gör något misstag och därför kunde jag hålla honom bakom under hela loppet. Lyckades kapa varvtiden något och fick 1.04.50 som bästa tid. Målgången innebar dagens andra tredjeplats i klass 2.

Inför säsongsavslutningen på Mantorp i september ligger jag nu sammanlagt på en säker tredjeplats i klass 2. Teoretiskt sett finns det en chans för mig att nå samma poäng som Marcus Moberg som nu ligger på andra plats. Det kräver dock att jag vinner båda loppen medan Marcus inte tar några poäng alls. Båda dessa parametrar är väldigt osannolika att de inträffar och jag önskar inte att någon medtävlare ska få problem och bryta så jag siktar in mig på tredjeplatsen.