Kinnekulle 13 juni 2014, race 3&4

Racerapport fredagen den 13 juni, Kinnekulle. 

Strax efter 20.30 på torsdagkvällen hade jag lastat av i depå och passade på att gå varvet runt för att inspektera den, inför säsongen, nyasfalterade banan. 

Kunde konstatera att hela varvet ser väldigt bra ut med den nya beläggningen så långt ögat når. Som vanligt när jag promenerar runt en racebana så slås jag av att banan på många ställen lutar mycket mer än vad man upplever bakom ratten på bilen. På Kinnekulle finns det dessutom (numera) en tydlig ”nock” på mitten av banan som förmodligen kommer vara väldigt bra för att hjälpa till att dränera banan vid regn. I Kvarnkurvan är resultatet att den inre halvan av banbredden är hyggligt doserad med den yttre halvan är relativt plan i jämförelse. Detta syns dock inte på bilderna jag tog. Kvarnkurvan

På fredag morgon var det friska vindar men fint väder. Valde därför att låta de hårda däcken sitta på runt om trots att jag fått hem en uppsättning mjuka däck som eventuellt skall användas bak vid behov alt runt om vid regn. 

Träning 1-2-3 
Var försiktig ut på det första träningspasset med min snurrning på utvarvet senast på Gelleråsen i minne. Började sedan öka takten successivt men hade stora problem att få flyt i körningen. Växlade fram och tillbaka och var överallt på banan förutom i idealspår så det kändes som att det var första gången jag överhuvudtaget körde på en bana. Detta pågick under större delen av passet även om jag slutet i alla fall började hitta runt i ett mer konsekvent spår. Konstaterade också att det är väldigt bra med en laptimer ombord så man direkt kan se varvtiderna vid varje passering av mållinjen. 

Inför andra passet funderade jag lite på varför jag inte fick något flyt i körningen och kom fram till att jag skulle tjäna på att växla färre gånger, samt att vara konsekvent med växelvalet på olika partier på banan. Med detta i åtanke kändes det bättre redan på utvarvet på andra träningen och jag började få lite flyt i körningen. Kunde därefter hyggligt konstant sänka tiderna något undan för undan. Trots att det i slutet på tredje träningspasset kom några regnstänk så kunde jag fullfölja både träningspassen utan missöden. Inne i depå fick jag successivt justera ner lufttrycket i däcken för att nå vettigt varmtryck. Naturligtvis var det (vänster) fram som jag fick justera mest, precis som vanligt på Kinnekulle.Laddar inför kvalet


Kval 
Till kvalet, som var direkt efter lunch, så hade det klarnat upp igen och var helt torrt. Inför kvalet var ambitionen att försöka hitta ytterligare tid genom att ladda lite hårdare på några ställen på banan. I slutet på tredje varvet höll jag därför i trots att bilen understyrde ut mot curbsen i utgången av Backböjen på den korta rakan innan Depåkurvan och fick ett ordentligt kast på bilen när vänster fram gick upp på curbsen. Jag lyckades dock reda upp det och höll mig på asfalten.

Min bästa kvaltid blev 1.05.4 vilket gav fjärde tid i klassen med några tiondelar upp till närmsta klasskonkurrent och ett par sekunder efter snabbaste kvaltid i klassen. När jag tittade på filmen från kvalet när jag kommit hem insåg jag att jag satte min snabbaste tid på ett varv där jag gör två omkörningar, bland annat ligger jag bakom en annan bil under i princip hela Kvarnkurvan. Det positiva med detta är att det bör vara enkelt att hitta någon sekund när jag får till ett helt lyckat varv.  

Race 1 
Vid starten av första racet hade jag närmsta klasskonkurrent, #88 Ola Magnusson i en svart Alfa 75, snett framför mig till vänster. Min plan var att försöka få till en bra start för att om möjligt hålla vänstersidan in mot inbromsningen till Kvarnkurvan och, om inte förr, försöka ta mig förbi där. Visste att det skulle bli knepigt eftersom 75an är bakhjulsdriven och dessa normalt sett är snabba när startflaggan faller.

Jag gjorde en hygglig start och hängde på Ola och lyckades redan innan passeringen under bron ta mig förbi och kunde sedan göra inbromsningen till Kvarnkurvan ohotad. Visste att det skulle bli svårt att komma ikapp och förbi något av de framförvarande ekipagen så jag fokuserade på att försöka få en lucka till Ola för att säkra tredjeplatsen i klassen. Detta lyckades trots att bilen i början av racet var extremt understyrd. Insåg att detta berodde på att däcken kallnat rejält i det förhållandevis långa uppehållet från kvalet och förstod också att det skulle bli bättre efter ett par varv när däcken blivit genomvarma igen. Det blev också väldigt mycket bättre men en del understyrning fanns ändå kvar.

Jag körde merparten av loppet utan trafik i närheten och försökte därför förbättra tiderna men utan att riskera misstag för att inte riskera min pallplats och viktiga seriepoäng. Lyckades med detta och putsade kvaltiden något och min bästa tid under racet blev 1.05.26 samt tredje plats i klassen och åttonde plats totalt.


Race 1 Kinnekulle 13 juni 2014


Race 2 
Inför andra racet hade jag ökat lufttrycket ett par tiondelar bak för att försöka få bort en del understyrning. Eftersom vi har omvänd startordning för de sex första ekipagen hamnade mina närmsta klasskonkurrenter längst fram på startgridden då de blivit femma respektive sexa i första racet. Strategin var därför att försöka hålla tredjeplatsen, inte göra några misstag och se hur racet utvecklade sig.

Även denna start gick fint och de snabba bilarna i klass 1 som stod framför mig försvann raskt och jag försökte ta rygg på Dannes gröna GTV som är fjolårets vinnarekipage i klass 3. Redan innan Mohlins knäpp är Danne ikapp #99 Henrik Fromell i den orangea Alfa 75an som precis som mig tävlar i klass 2. Inser att det kanske finns en chans att komma ikapp honom trots allt då han nu har backspeglarna fulla av Dannes GTV som vill om.

Danne uppvaktar hårt under ett par varv och tar sig tillslut förbi strax innan TV-kurvan och i samband med detta tar jag in rejält på Henrik inför TV-krönet och ligger väldigt nära honom i Backböjen. Hinner tänka att detta kan bli en riktigt kul fight med tanke på att det är många varv kvar på loppet och jag tror att jag kan ha en chans att ta mig förbi. När jag ligger ett par billängder efter Henrik i Depåkurvan ser jag att höger bakhjul lossnar och hinner fundera på var det ska ta vägen innan jag ser att det studsar iväg bort från mig, ut från banan. Det blir ett gnistregn från underredet på Henriks bil medan den saktar in och jag ser i backspegeln att han parkerar vid sidan av banan. Det visar sig senare att det var DeDionen som brustit efter många år av hårda påfrestningar på bana.

Efter detta så blir även race 2 en solokörning för min del och även denna gång försöker jag förbättra tiderna utan att ta risker. En del av understyrningen avhjälptes genom tryckjusteringen bak men att en del kvarstod. Märkte att när jag bromsade hårdare in i kurvorna så styrde bilen in bättre så jag får försöka jobba på detta framöver. Kunde putsa min bästa tid under dagen till 1.05.20 och andra plats i klassen och femte plats totalt.  

Race 2 Kinnekulle 13 juni 2014

Summering av dagen 
Jag är helt klart nöjd med dagen som innebar en massa körning utan problem och två pallplatser. Detta innebär dessutom att jag nu leder klass 2 i sammandraget trots att jag inte vunnit något race. 

När jag tittar på ombordfilmerna konstaterar jag att det finns en del förbättringar att göra i körningen: 

  • Hålla händerna stilla på ratten – i vissa sekvenser så flyttar jag händerna på rattkransen under sväng. 
  • Mjukare rattrörelser – jag ser ut att göra väldigt snabba rattrörelser när jag börjar insvängningen många gånger. 
  • Utnyttja hela banbredden – i vissa vänstersvängar ser man asfalten genom höger sidoruta när jag borde ligga så långt ut till höger som möjligt på banan. 
  • Bromsa hårdare och kortare – både för att kunna hålla gas längre men även för att förbättra instyrningen 

Nästa steg 
Som jag skrev efter förra tävlingen så ska jag nu försöka få in en passagerarstol i Abarthen. Detta för att vi dagen före tävlingarna på Mittsverigebanan i slutet av juli har möjlighet till ett kortare träningspass mot att vi bjuder på lite taxikörning dagen före rejsen. Jag tycker också att det är roligt att kunna bjuda på en åktur för de som inte åkt rejsbil tidigare.