Kinnekulle 5 Augusti 2006, race 5&6

Körde ner till Kinnekulle på fredag eftermiddag och det var varmt! Utan min till 100% fartvindsreglerade ventilation hade jag nog fått värmeslag efter 3 mil. Nu räckte det att stanna var tionde mil för att sträcka på benen och svalka sig, samt vädra ur bilen lite. I vanlig ordning var vi ett antal som slöt upp på kvällen och grillade, denna gång på Falkängens vandrarhem i Hällekis som verkligen kan rekommenderas.

På lördagen fortsatte det fantastiskt fina och varma vädret vilket påverkade både förare, bilar samt bana och bidrog med största sannolikhet till några av avåkningarna. Många, inklusive mig själv, ansåg att banan var ovanligt ”hal” och fästet betydligt sämre än vanligt.

Dagen startade med ett väldigt lugnt pass med ”banvisning” för de som skulle gå licenskursen som klubben arrangerade. Då tog jag tillfället i akt för att åka ut och värma upp bilen samt känna på dagsformen på mitt lilla sorgebarn, (bak)bromsarna.
Trots att jag justerade dem precis innan jag åkte så kändes de inte bra, dvs pedalen tog långt ner. Körde in i depån så snart jag konstaterat att jag skulle bli tvingad att justera bromsarna, ville inte få upp tempen för mycket i bakbromsar och avgas iom att det är rätt trångt därbak. Justeringen gick fint och jag tog på samma gång ”meka-i-depå-oskulden” vilket bara var en tidsfråga såklart.

På den fria träningen så kändes bromsarna bra men det kändes som jag skrev tidigare ”halt” överlag och jag hade lite problem med understyrning. Inför kvalet sänkte jag däckstrycket ca 0,4 kg bak och ca 0,2 kg fram.

Kinnekulle – Kval
Efter justeringen av däckstryck var det bättre balans i bilen. Tiderna var rätt konstanta, dock satte jag min snabbaste kvaltid, 1.05.51, redan på andra varvet vilket kändes lite skumt. Hade fritt i princip hela passet så det kan jag inte skylla på. Tiden innebar att jag fick starta tredje från slutet i det 18 bilar starka fältet med närmsta bil framför på dryga tiondelen snabbare tid.

Kinnekulle – Race 1
Inför racet funderade jag på om jag skulle sänka lufttrycket ytterligare i hopp om att få bättre fäste men beslutade mig för att inte göra det då jag trots allt hade bra balans i bilen. Eftersom jag gjorde så dåliga starter på Knutstorp senast så fokuserade jag en hel del på att göra en bra start och försöka behålla min placering. Som bonus siktade jag på att helst även ta mig förbi närmaste bil framför. Lyckades med detta och blev sedan rätt hårt uppvaktad under första varvet innan jag kunde öppna en liten lucka på startrakan. Höll sedan placeringen in i mål och min bästa varvtid blev 1.06.72.

Kinnekulle – Race 2
Pga att några bilar fått problem under första racet, kört av osv, så fick jag 11:e startposition av 15. Gjorde inte alls en lika bra start denna gång då min taktik med att försöka ta ”rygg” på bilen i startposition 10 misslyckade och de bakomvarande flög förbi på båda sidor. Efter ett par varv lyckades jag få en bättre utgång på startrakan än framförvarande och passerade innan vi kom fram till bron. Passerade ytterligare en bil senare under racet men den släppte i princip förbi mig så den hade förmodligen någon tillfällig driftstörning. Under detta race hade jag flera varv på höga 1.05. med 1.05.28 som bästa tid. Det är alltid kul när det går snabbare vartefter under dagen. Även hemfärden gick problemfritt, det var ju på eftermiddag/kväll så värmen var inte lika påfrestande.